loading...
Islamic News
iman بازدید : 36 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
پیام اوباما درباره فرارسیدن ماه مبارک رمضان 

اوباما با اشاره به درگیری‌های مصر و خاورمیانه افزود که رمضان به ما یادآوری می‌کند که آزادی، کرامت و فرصت، حقوق غیرقابل انکار تمامی بشریت است.
به گزارش شيعه آنلاين، فارس به نقل از روزنامه آمریکایی هیل نوشت: رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای، اعلام کرد ماه رمضان فرصتی برای تأمل عمیق، روزه‌داری و پرستش و از خودگذشتگی است.
 
«باراک اوباما» روز دوشنبه به وقت محلی، بیانیه‌ای را در بزرگداشت ماه مبارک رمضان صادر کرد و برای جوامعی که در سراسر جهان این ماه را جشن می‌گیرند، بهترین آرزوها را کرد.

در بیانیه اوباما آمده است: برای جهانی با 1.5 میلیارد مسلمان، رمضان فرصتی برای تأمل عمیق، روزه‌داری و پرستش و از خودگذشتگی است. این ماه همچنین یک فرصتی برای خانواده و دوستان است که دور هم جمع شوند و اصولی را که افراد با اعتقادات متفاوت را به هم متصل می‌کند، جشن بگیرند. رمضان، تعهد به صلح، عدالت، تساوی و شفقت به همنوعان است. این تعهدات بسیار قوی تر از اختلافاتی است که اغلب اوقات ما را از همدیگر جدا می‌کند.

اوباما با اشاره به درگیری‌های مصر و خاورمیانه افزود که رمضان به ما یادآوری می‌کند که آزادی، کرامت و فرصت، حقوق غیرقابل انکار تمامی بشریت است.

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: ما این ارزش‌های جهانی را در زمانی منعکس می‌کنیم که بسیاری از شهروندان سراسر خاورمیانه و آفریقای شمالی برای این حقوق اساسی تلاش می‌کنند و میلیون‌ها پناهنده رمضان را دور از خانه‌های خود جشن می‌گیرند.

وی ادامه داد: آمریکا در کنار آنهایی می‌ایستد که تلاش می‌کنند تا جهانی بسازند که در آن تمامی افراد بتوانند آینده خود را رقم بزنند و آزادانه، اعتقادات خود را بدون خشونت بیان کنند.

بیانیه اوباما در میان درخواست‌های رهبران مسلمان از آمریکا برای متوقف کردن به زور غذا دادن به زندانیان «گوانتانامو» در ماه رمضان مطرح شد زیرا زندانیان گوانتانامو در اعتراض به حبس نامعین خود در این زندان، حدود چند ماه است که دست به اعتصاب غذا زده‌اند.
iman بازدید : 31 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

کشته شدن عامل حمله انتحاري در چابهار 

در پي آتش متقابل نيروهاي انتظامي عامل انتحاري قبل از اينکه بتواند کمربند انفجاري و نارنجک همراه خود را منفجر کند به هلاکت رسيد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ايرنا، فرماندار چابهار گفت که با هوشياري نيروهاي انتظامي عامل حمله انتحاري هنگام ورود به مقر فرماندهي انتظامي اين شهرستان کشته شد.

ايرج حيدري روز سه شنبه اين حمله انتحاري را ساعت ۹ و ۱۰ دقيقه صبح امروز عنوان و بيان کرد: عامل انتحاري که به سلاح کلت کمري و کمربند انفجاري و همچنين نارنجک مجهز بود، قبل از ورود به داخل مقر انتظامي در مقابل در ورودي شناسايي و مورد هدف گلوله قرار گرفته است.

به گفته وي، عامل انتحاري بعد از اينکه متوجه شناسايي نيروهاي انتظامي شده، اقدام به تيراندازي به طرف نگهبان دژبان درب ورودي مي کند که در اثر اين تيراندازي، يک سرباز وظيفه از ناحيه پا زخمي مي شود.

حيدري تصريح کرد: در پي آتش متقابل نيروهاي انتظامي عامل انتحاري قبل از اينکه بتواند کمربند انفجاري و نارنجک همراه خود را منفجر کند به هلاکت رسيد.

فرماندار چابهار تاکيد کرد: جليقه انفجاري اين عامل انتحاري در ساعت ۱۰ صبح از سوي نيروهاي قرارگاه شهيد پولادي چک و خنثي شده است.

رييس شوراي تامين شهرستان چابهار از هوشياري، آمادگي و ايثارگري نيروهاي انتظامي بويژه فرماندهي نيروي انتظامي در استان و اين شهرستان در شناسايي و ناکام گذاشتن اين حمله انتحاري تقدير و تشکر کرد.
iman بازدید : 29 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
مدل حکومتی اخوان‌ المسلمین چیست؟ 

تصور اخوان‌المسلمین این بود که دولت‌سازی و کشورداری مانند اداره چند موسسه خیریه است زیرا تجربه آنان در طول این 85 سال منحصر به اداره همین موسسه‌ها بود.
به گزارش شيعه آنلاين،‌ سرانجام خلافت یکساله اخوان المسلمین در مصر با کودتای نرم نظامیان به پایان رسید و طرح 85 ساله این تشکل ریشه‌دار اسلامی برای تشکیل خلافتی به سبک خلافت عمربن‌عبدالعزیز هشتمین خلیفه اموی برای همیشه شکست خورد.

هانی زاده در بخش وبلاگ‌های خبرآنلاین در ادامه نوشت: داستان خلافت اخوان‌المسلمین نیز یکی از داستان‌های تراژیک تاریخ معاصر است که در گذر تاریخ صدها تن از خالص‌ترین اعضای این جنبش برای تحقق آن جان خود را از دست دادند.

مرحوم حسن البنا رهبر اخوان‌المسلمین مصر زمانی که در سال 1928 این جنبش را پایه‌گذاری کرد طرح تشکیل خلافت اسلامی را بر مبنای حکومت‌های صدر اسلام پی‌ریزی کرد.

از آنجائی که تاریخ اسلام، از دوران حاکمیت امویان تنها از عمربن‌عبدالعزیز هشتمین خلیفه اموی به دلیل برخورد منصفانه با مردم و اقلیت‌های مذهبی به نیکی یاد کرده لذا اخوان‌المسلمین الگوی حکومتی خود را از این خلیفه اموی برگرفته‌اند.

قانون اساسی اخوان‌المسلمین به لحاظ روابط بین‌المللی مقابله با سلطه خارجی را به عنوان قطب‌نمای سیاسی این جنبش برای تعامل با جهان غیر اسلامی قرار داد.

یک موضوع مهم در حوزه اقتصادی که در دوران رهبری حسن الهضیبی "1891-1973" بر اخوان‌المسلمین در دستور کار اخوان قرار گرفت تکیه بر عامل اقتصاد برای تقویت زیر ساختار خلافت اسلامی بود.

حسن الهضیبی از سال 1949 تا سال 1973 رهبری جنبش اخوان‌المسلمین مصر را به عهده داشت و تئوری اقتصاد نفت در خدمت دولت اسلامی را وارد قانون اساسی اخوان‌المسلمین ساخت.

اعتقاد تشکل اخوان‌المسلمین در آن زمان این بود که بدون یک زیر ساختار اقتصادی قدرتمند نمی‌توان یک خلافت اسلامی عادلانه و مستقل در جهان ایجاد کرد و لذا اشغال غیرتهاجمی یکی از کشورهای نفت‌خیز حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گرفت.

نخستین کشوری که از گسترش نفوذ اخوان‌المسلمین احساس خطر کرد عربستان سعودی بود زیرا ملک عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان با شامه سیاسی بدوی خود از نفوذ معنوی اخوان‌المسلمین مصر درجزیره‌العرب احساس خطر کرد.

به همین دلیل ملک عبدالعزیز همواره فرزندان خود را از پی‌آمدهای گسترش تفکرات اخوانی در جزیره العرب بر حذر می‌داشت و بر ضرورت تقویت مذهب وهابی برای تقابل با اندیشه‌های خلافت اسلامی اخوان‌المسلمین تاکید می کرد.

از همان زمان رژیم آل‌سعود برای تقویت جریان سلفی وارد عمل شد و نخستین کانون فرهنگی دینی مصر یعنی الازهر را هدف قرار داد.

برآیند گزارش‌ها نشان می‌دهد که عربستان تا کنون بیش از 60 میلیارد دلار برای تقویت جریان‌های سلفی و وهابی در الازهر هزینه کرده است.

هر چند کویت و امارات بعدا در مدار توجه اخوان‌المسلمین برای تکیه بر درآمدهای نفتی این دو کشور در راستای تشکیل خلافت اسلامی، قرار گرفت اما عربستان در مقایسه با این دو کشور از ظرفیت بالائی برای پاسخ به نیاز اقتصادی این خلافت فراگیر برخوردار است.

عربستان همواره برتقویت سلفی‌گری در مصر برای مقابله با اخوان‌المسلمین و نیز حذف اقلیت شیعه، مسیحیان قبطی و صوفی‌ها از عرصه‌های سیاسی و دینی مصر اصرار داشت.

از سوی دیگر قطر که خود را رقیب عربستان می‌داند از سال 1995 و زمانی که شیخ حمد بن خلیفه امیر سابق قطر قدرت را در دست گرفت روابط خود را با اخوان‌المسلمین مصر بهبود بخشید.

از نظر امیر سابق قطر ، اخوان‌المسلمین در مقایسه با سلفی‌ها خطر کمتری برای دولت کوچک قطر دارند و با این نگاه، از رهگذر کمک مالی به این جنبش آنان را علیه عربستان تقویت می‌کرد.

در جریان انتخابات دو سال گذشته ریاست‌جمهوری و پارلمانی مصر قطر و عربستان به شدت از این دو جریان اسلامی معتدل و افراطی پشتیبانی مالی و رسانه‌ای کردند.

سرانجام اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست‌جمهوری پیروز شدند و محمد مرسی در نخستین انتخابات دموکراتیک تاریخ مصر وارد کاخ الاتحادیه شد.

قطر از میدان نبرد سیاسی نفس‌گیر و پنهانی با عربستان پیروزمندانه خارج شد اما پیروزی اخوان‌المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری تشکیل یک خلافت اسلامی را با بن‌بست مواجه ساخت.

تئوری‌های اخوان‌المسلمین برای تشکیل یک خلافت اسلامی به سبک خلافت عمربن‌عبدالعزیز به دلیل تغییر ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان و مصر عقیم و غیرعملی بود .

نسل 60 سال پیش اخوان‌المسلمین معمولا فرضیه‌ها و تئوری‌های خود را از الگوهای روزگار خود الهام می‌گرفتند در حالی که واقعیت‌های موجود با آنچه که در 6 دهه گذشته وجود داشت کاملا تفاوت کرده است.

اما اشتباهات اخوان‌المسلمین چه بود و چرا دولت آنان تنها یک سال دوام داشت؟

واقع امر این است که اولا ارتش مصر بنا به اعتبارات تاریخی و سیاسی تحت هیچ شرایطی رئیس‌جمهوری خارج از بدنه نیروهای مسلح را بر نمی‌تابد.

از سال 1952 که افسران آزاد در یک کودتا علیه ملک فاروق پادشاه وقت مصر قدرت را در دست گرفتند هیچ رئیس جمهوری خارج از نیروهای مسلح به قدرت نرسیده است.

ژنرال محمد نجیب ، سرهنگ جمال عبدالناصر ، انور السادات و حسنی مبارک 4 افسری بودند که به ترتیب 60 سال بر مصر حکومت کردند.

در حقیقت ارتش مصر بر خلاف ارتش‌های جهان یک حزب فراگیر سیاسی نظامی است که رئیس جمهور را با استفاده از اهرم‌های احزاب سیاسی موجود در مصر، به قدرت می‌رساند.

تنها تشکل ریشه‌دار تاریخی در مصر که 85 سال سابقه مبارزه دارد اخوان‌المسلمین است که توانست با استفاده از لایه‌های پائین جامعه مصر محمد مرسی را وارد کاخ ریاست جمهوری کند.

اما آیا ارتش اجازه می‌دهد که یک زندانی فراری از زندان "الطره" مصربه نام محمد مرسی که هیچ گونه سابقه نظامی ندارد در راس نیروهای مسلح قرار گیرد؟ لذا ارتش با کمک برخی چهره‌های لیبرال مانند محمد البرادعی رئیس حزب الدستور، عمرو موسی و حمدین صباحی نامزدهای سابق انتخابات ریاست جمهوری جبهه نجات ملی را تشکیل داد.

هم آمریکا هم ارتش و هم غرب ابتدا اجازه دادند تا اسلام گرایان وابسته به اخوان‌المسلمین و حتی سلفی‌های تکفیری وارد صحنه سیاسی شوند .

اشتباه بزرگ اخوان‌المسلمین و سلفی‌ها این بود که قصد داشتند "کیک پیروزی انتخابات" را بدون حضور نیروهای مسلح و لیبرال‌ها بین خود تقسیم کنند، به همین دلیل دایره مشارکت را منحصر به خود کردند.

مرسی نیز نتوانست در قد و قواره یک رئیس جمهور فرا جناحی ظاهر شود و همواره دستورات خود را از دفتر ارشاد اخوان‌المسلمین دریافت می‌کرد و همین "پرکاه بود که کمر شتر را شکست".

محمد مرسی به دستور دفتر ارشاد اخوان‌المسلمین ژنرال‌های استخوان‌داری مانند محمد حسین طنطاوی و سامی عنان را از بدنه نیروهای مسلح خارج کرد و این امر برای رده‌های افسران زیر دست این دو ژنرال قابل قبول نبود.

افراط کاری‌های سلفی‌ها در قتل دردناک شیخ حسن شحاته رهبر شیعیان مصر و 3 تن از یاران او جامعه مسالمت‌جوی مصر را خشمگین کرد.

چسبندگی مرسی به عربستان و قطر و ادبیات تهاجمی و پارادوکس سیاسی وی در رابطه با موضوع کمک به مردم فلسطین و رابطه با رژیم صهیونیستی از دیگر اشتباهات سیاسی مرسی بود.

لذا جبهه نجات ملی که اشتباهات اخوان‌المسلمین را رصد می‌کرد در یک فرصت مناسب نیروهای خود را برای تجمع در میدان التحریر فرا خواند و این نقطه تحول سیاسی مصر بود.

ارتش که به عنوان چکش تعادل احزاب سیاسی مصر تلقی می‌شود 48 ساعت به مرسی فرصت داد تا بحران سیاسی کشور را مهار کند. اما اگر مرسی حتی عصای سحرآمیز هم می‌داشت نمی‌توانست در یک ظرف زمانی 48 ساعته 33 میلیون انسان را از میدان‌های شهرهای مختلف مصر به خانه‌های خود باز گرداند.

لذا ارتش مصر کودتا کرد و این کودتا از سوی اسلام‌گرایان به عنوان دموکراسی فرعونی نام گرفت اما در حقیقت طرح خلافت اسلامی برای همیشه با شکست مواجه شد.

دلیل این شکست این بود که اخوان‌المسلمین هیچ گونه الگو و نسخه دولت‌سازی اسلامی روزآمد برای مصر نداشتند و تصمیات کلان سیاسی و اقتصادی در دفتر ارشاد اخوان‌المسلمین گرفته می‌شد.

تصور اخوان‌المسلمین این بود که دولت‌سازی و کشورداری مانند اداره چند موسسه خیریه است زیرا تجربه آنان در طول این 85 سال منحصر به اداره همین موسسه‌ها بود.

از سوی دیگر نگاه اخوان‌المسلمین به جوامع اسلامی از یک منظر کاملا دینی بود و تصویر روشنی از دنیای پر راز و رمز امروز ندارند و این نگرش با عصر انفجار اطلاعات سازگاری ندارد.

لذا همچنانکه خلافت عمربن‌عبدالعزیز تنها 29 ماه بیشتر دوام نیاورد و سرانجام توسط امرای توطئه‌گر بنی‌امیه به طرز دردناکی مسموم شد، خلافت اخوان‌المسلمین مصر نیز تنها یک سال بطول انجامید و در نهایت با توطئه ارتش و لیبرال‌ها و باقی‌ماندگان رژیم سابق سرنگون شد.

سقوط دولت مستعجل اخوان‌المسلمین را که پس از 85 سال مبارزه خونین شکل گرفت، می‌توان یک تراژدی تاریخی سیاسی در عصر حاضر تلقی کرد که هزاران تحلیل نمی‌تواند پاسخ روشنی به چرائی این سقوط بدهد.
iman بازدید : 23 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
دعاى شب آخر شعبان و شب اول رمضان 

خدایا! این ماه مبارکى که قرآن در آن نازل گشته، آن قرآنى که راهنماى مردم شده و نشانه‌هاى روشنى از راهبرى و جدا کردن میان حق و باطل است فرا رسیده پس ما را در این ماه سالم بدار و آن را در حال آسانى و تندرستى از ما بگیر، اى که اندک را بگیرد و بسیار قدردانى کند، این طاعت اندک را از من بپذیر خدایا از تو خواهم که براى من به سوى هر کار خیرى راهى و از هر چه دوست ندارى سر را هم مانعى قرار دهى اى مهربانترین مهربانان!
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از فارس، بیاییم در لحظات آخر ماه شعبان این دعا را زمزمه کنیم: «اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضى من شعبان فاغفر لنا فیما بقى منه»؛ خدایا! اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى، در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرز ما را.
 
لحظات به سرعت در حال سپری شدن است و مردم خداجوی بعد از دو ماه خودسازی و تهذیب نفس، برای رسیدن ماه بهار قرآن لحظه شماری می‌کنند، هر چند که دل کندن از ماه شعبان، ماه نبی خدا بسیار سخت است، اما شوق به ماه مهمانی خدا این وداع را آسان می‌کند.

*راهکار امام رضا(ع) برای درک بهتر روز پایانی ماه شعبان

امام رضا(ع) در ذیل روایتی برای درک بهتر ماه شعبان و آمده شدن برای ورود بهتر به ماه رمضان می‌فرمایند: هر که سه روز از آخر ماه شعبان روزه بدارد و به ماه مبارک رمضان وصل کند، حق تعالى ثواب روزه دو ماه متوالى براى او بنویسید.

همچنین ابوالصلت هروى روایت کرده است که در جمعه آخر ماه شعبان به خدمت ثامن الحجج(ع) رفتم، حضرت(ع) فرمود: اى ابوالصلت! اکثر ماه شعبان رفت و این جمعه آخر آن است پس تدارک و تلافى کن در آن چه از این ماه مانده است، تقصیرهایى را که در ایام گذشته این ماه کرده‌اى و بر تو باد که رو آورى بر آنچه برای تو نافع است و دعا و استغفار بسیار کن و تلاوت قرآن مجید بسیار کن و به سوى خدا از گناهان خود توبه کن تا آنکه چون ماه مبارک درآید، خود را براى خدا خالص گردانیده باشى و در گردن خود امانت مگذار و حق کسى را مگر آنکه ادا کنى و در دل خود کینه کسى را مگذار، مگر آنکه بیرون کنى و مگذار گناهى را که انجام می‌دادی، مگر آنکه ترک کنى و از خدا بترس و بر خدا در پنهان و آشکار امور خود توکّل کن و هر که بر خدا توکّل کند خدا او را بس است و در بقیه این ماه این دعا را بسیار بخوان:

«اَللّهُمَّ اِنْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیما مَضى مِنْ شَعْبانَ فَاغْفِرْ لَنا فیما بَقِىَ مِنْهُ»؛ خدایا اگر در آن قسمت از ماه شعبان که گذشته ما را نیامرزیده‌اى در آن قسمت که از این ماه مانده بیامرزمان، به درستى که حق تعالى در این ماه بندهاى بسیار از آتش جهنم براى حرمت ماه مبارک رمضان آزاد مى‌کند.

*دعاى شب آخر شعبان و شب اول رمضان

شیخ طوسی از حارث بن مُغَیْرَه نَضْرى روایت کرده که امام صادق(ع) در شب آخر شعبان و شب اوّل ماه رمضان مى‌خواند:

«اَللّهُمَّ اِنَّ هذَا الشَّهْرَ الْمُبارَکَ الَّذى اُنْزِلَ فیهِ الْقُرآنُ وَجُعِلَ هُدىً لِلنّاسِ وَبَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقانِ قَدْ حَضَرَ فَسَلِّمْنا فیهِ وَسَلِّمْهُ لَنا وَتَسَلَّمْهُ مِنّا فى یُسْرٍ مِنْکَ وَعافِیَةٍ یا مَنْ اَخَذَ الْقَلیلَ وَشَکَرَ الْکَثیرَ اِقْبَلْ مِنِّى الْیَسیرَ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ لى اِلى کُلِّ خَیْرٍ سَبیلاً وَمِنْ کُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ

یا مَنْ عَفا عَنّى وَعَمّا خَلَوْتُ بِهِ مِنَ السَّیِّئاتِ یا مَنْ لَمْ یُؤاخِذْنى بِارْتِکابِ الْمَعاصى عَفْوَکَ عَفْوَکَ عَفْوَکَ یاکَریمُ اِلهى وَعَظْتَنى فَلَمْ اَتَّعِظْ وَزَجَرْتَنى عَنْ مَحارِمِکَ فلَمْ اَنْزَجِرْ فَما عُذْرى فَاعْفُ عَنّى یا کَریمُ عَفْوَکَ عَفْوَکَ اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ الرّاحَةَ عِنْدَ الْمَوْتِ وَالْعَفْوَ عِنْدَ الْحِسابِ عَظُمَ الذَّنْبُ مِنْ عَبدِکَ فَلْیَحْسُنِ التَّجاوُزُ مِنْ عِنْدِکَ یااَهْلَ التَّقْوى وَیا اَهْلَ الْمَغْفِرَةِ عَفْوَکَ عَفْوَکَ اَللّهُمَّ اِنّى عَبْدُکَ بْنُ عَبْدِکَ بْنُ اَمَتِکَ ضَعیْفٌ فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ وَاَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنى والْبَرَکَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَیْتَ

خدایا! این ماه مبارکى که قرآن در آن نازل گشته، آن قرآنى که راهنماى مردم شده و نشانه‌هاى روشنى از راهبرى و جدا کردن میان حق و باطل است فرا رسیده پس ما را در این ماه سالم بدار و آن را در حال آسانى و تندرستى از ما بگیر، اى که اندک را بگیرد و بسیار قدردانى کند، این طاعت اندک را از من بپذیر خدایا از تو خواهم که براى من به سوى هر کار خیرى راهى و از هر چه دوست ندارى سر را هم مانعى قرار دهى اى مهربانترین مهربانان!

اى که گذشتى از من و از آن کارهاى زشتى که در پنهانى کردم، اى که مرا به سبب دست زدن

به گناهان نگیرى گذشت، گذشت ، گذشت تو را خواهانم اى بزرگوار! خدایا مرا پند دادى ولى من پند نگرفتم و از کارهاى حرام خود بازم داشتى ولى من بازنایستادم پس چه عذرى به درگاهت دارم، اى کریم! از من گذشت کن که عفوت و گذشتت را خواهانم، خدایا از تو آسودگى هنگام مرگ درخواست دارم و گذشت در وقت حساب را، گناه از بنده‌ات بزرگ است پس باید گذشت از جانب تو نیز نیکو باشد، اى شایسته پرهیزگارى و اى شایسته آمرزش عفوت و گذشتت را خواهانم، خدایا! من بنده و فرزند بنده و فرزند کنیز توام ناتوان و نیازمند مهر تو هستم و تویى که دارایى و برکت بر بندگانت فرو فرستى و تو چیره و توانایى کارهاى بندگانت را

اَعمالَهُمْ وَقَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَاَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ وَلا یَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَکَ وَلا یَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَکَ وَکُلُّنا فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ فَلا تَصْرِفْ عَنّى وَجْهَکَ وَاجْعَلْنى مِنْ صالِحى خَلْقِکَ فِى الْعَمَلِ وَالاْمَلِ وَالْقَضاَّءِ وَالْقَدَرِ اَللّهُمَّ اَبْقِنى خَیْرَ الْبَقاَّءِ وَ اَفْنِنى خَیْرَ الْفَناَّءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِیاَّئِکَ وَمُعاداةِ اَعْداَّئِکَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَیْکَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْکَ وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْلیمِ لَکَ وَالتَّصْدیقِ بِکِتابِکَ وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِکَ

اَللّهُمَّ ما کانَ فى قَلْبى مِنْ شَکٍّ اَوْ رَیْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُیَلاَّءَ اَوْ رِیاَّءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ کُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْیانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَىءٍ لا تُحِبُّ فَاَسْئَلُکَ یا رَبِّ اَنْ تُبَدِّلَنى مَکانَهُ ایماناً بِوَعْدِکَ وَوَفآءً بِعَهْدِکَ وَرِضاً بِقَضاَّئِکَ وَزُهْداً فِى الدُّنْیا وَرَغْبَةً فیما عِنْدَکَ وَاَثَرَةً وَطُمَاْنینَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً اَسْئَلُکَ ذلِکَ یا رَبَّ الْعالَمینَ اِلهى اَنْتَ مِنْ حِلْمِکَ تُعْصى وَمِنْ کَرَمِکَ وَجُودِکَ تُطاعُ فَکَانَّکَ لَمْ تُعْصَ وَاَنَا وَمَنْ لَمْ یَعْصِکَ سُکّانُ اَرْضِکَ فَکُنْ عَلَیْنا بِالْفَضْلِ جَواداً وَبِالْخَیْرِ عَوّاداً یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ وَصَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَالِهِ صَلوةً داَّئِمَةً لا تُحْصى وَلا تُعَدُّ وَلا یَقْدِرُ قَدْرَها غَیْرُکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ»

شماره دارى و روزیشان را قسمت کرده و زبان‌ها و رنگهاشان را متفاوت کردى؛ آفرینشى پس از آفرینش دیگر و بندگانت دانش تو را ندارند و قدر تو را ندانند و همه ما نیازمند رحمتت هستیم، پس اى خدا! رو از من مگردان و مرا در کردار و آرزو و امور مربوط به قضا و قدر از شایستگان خلق خویش قرارم ده خدایا زنده ام بدار به بهترین وضع زندگى و بمیرانم به بهترین مردن (یعنى) با دوستى دوستانت و دشمنى با دشمنانت و رغبت به درگاهت و ترس و خشوع از تو و وفادارى و تسلیم بودن در برابرت و تصدیق کردن کتاب تو (قرآن ) و پیروى از روش پیغمبرت،

خدایا آنچه در دل دارم از شک و تردید یا انکار یا ناامیدى یا خوشى یا گردن فرازى یا اسراف در خوشگذرانى یا خودبینى یا خودنمایى یا شهرت جویى یا ایجاد دو دستگى یا دورویى یا کفر یا فسق یا گناه یا بزرگ طلبى یا چیزهاى دیگرى که تو دوست ندارى پس اى پروردگارا! از تو خواهم که آن را تبدیل کنى به ایمان به وعده‌ات و وفادارى به پیمانت و خوشنودى به قضا و قَدرت و پارسایى در دنیا و اشتیاق به آنچه نزد تو است و فضیلتى و آرامشى و توبه خالص، این را از تو خواهم اى پروردگار جهانیان! خدایا تو را به خاطر بردباریت نافرمانى کنند و به طمع جود و کرمت اطاعت کنند، پس گویا نافرمانیت نکرده‌اند و من با کسانى که نافرمانیت نکردند همه ساکنان زمین تو هستیم، تو بر ما به فضل خویش بخشنده باش و به نیکویى بازگردنده، اى مهربانترین مهربانان! و درود خدا بر محمد و آل او درودى همیشگى که به شماره و عدد درنیاید و اندازه‌اش نتواند جز تو اى مهربانترین مهربانان!
iman بازدید : 30 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
فواید گرسنگی چیست؟ 

زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وی مربوط است، نگشاید؛ دل‏ خویش را از وسواس حفظ کند؛ آگاهی من از او و این را که او در زیر نگاه من است، پاس بدارد؛ و نور دیده‏‌اش، در گرسنگی باشد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ايسنا، گرسنگی در ادیان مختلف از جمله اسلام، یهود و مسیح جزء ارکان اصلی فریضه روزه‌داری به حساب می‌آید و فواید زیادی در جهت تکمیل نفس و شناخت خداوند برای انسان دارد.

در خصوص فواید جسمی و روانی روزه‌داری در متون مختلف بسیار سخن گفته شده است.

امام علی(ع) درباره فواید روحی این عمل می‌فرمایند: "گرسنگی کشیدن، چه نیکو یاری‏‌ای برای پاک‏دامنی است1".

همچنین از آن حضرت نقل شده که فرمودند: "گرسنگی کشیدن، چه نیکو یاری‏ دهنده‏‌ای بر سرکشیِ نفْس و شکستن عادت آن است2".

پیامبر خدا(ص) نیز در خصوص فواید روحی گرسنگی می‌فرمایند: "شیطان در درون آدمی‏زاده بسان خون، جریان می‏‌یابد گذرگاه‏‌های او را با گرسنگی ، تنگ کنید3".

همچنین در دیوان منسوب به حضرت علی(ع) چنین نقل شده که: "خود را گرسنه بدار که گرسنگی، از آثار پرهیزگاری است، آن‏که زمان درازی را گرسنگی کشد، سرانجامْ روزی (روز قیامت) سیر خواهد شد4".

در حدیث معراج نیز روایت جالبی آمده که: " پیامبر(ص) در شب معراج، از پروردگار خود خواست و چنین گفت: پروردگارا! مرا به کاری راه نمای که با آن به تو نزدیک شوم.

فرمود: «شبت را روز، و روزت را شب بدار».

پرسید: پروردگارا! چگونه چنین توان کرد؟

فرمود: «خواب خویش را نماز، و خوراک خود را گرسنگی قرار بده.

ای احمد! به عزّت و جلالم سوگند، هیچ بنده‏‌ای برایم چهار چیز را تضمین نمی‏‌کند، مگر این که او را به بهشت در می‏‌آورم: زبان فرو بندد و آن را جز بدانچه به وی مربوط است، نگشاید؛ دل‏ خویش را از وسواس حفظ کند؛ آگاهی من از او و این را که او در زیر نگاه من است، پاس بدارد؛ و نور دیده‏‌اش، در گرسنگی باشد.

ای احمد! کاش، شیرینیِ گرسنگی، سکوت، خلوت و آنچه را از آن به ارث برده‏‌اند، چشیده بودی!».

پرسید: پروردگارا! ارث گرسنگی چیست؟

فرمود: «حکمت، حفظ دل، تقرب به خداوند، اندوه دائم، کم‏ هزینگی برای مردم، حق‌گویی، و اهمّیت ندادن به این که در گشایش و آسانی می‏‌زید یا در سختی و دشواری.

ای احمد! آیا می‏‌دانی با کدام حالت و وقت، بنده به من تقرّب می‏‌جوید؟».

گفت: نه، ای پروردگار!

فرمود: «آن هنگام که گرسنه یا در حالت سجده باشد5".

منابع احادیث:

1- غرر الحکم، حدیث 9923، عیون الحکم والمواعظ، صفحه 493، حدیث 9103، دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 32

2- همان

3- عوالی اللآلی، جلد 1، صفحه 273، حدیث 97 و صفحه 325، حدیث 66، بحار الأنوار، جلد 70، صفحه 42 دانش نامه احادیث پزشکی:2/ 32

4- دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 32 الدیوان المنسوب إلی، صفحه 344، حدیث 269.

5- ارشاد القلوب، صفحه 199 و 200، بحار الأنوار، جلد 77، صفحه 22، حدیث 6 دانش نامه احادیث پزشکی: 2 / 34
iman بازدید : 26 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

کدام زن هیزم‌کش آتش جهنم است؟ 

در ادامه بیان برخی از معماها و سوالات قرآنی برای علاقه‌مندان این کتاب الهی در این بخش 10 پاسخ و پرسش قرآنی درباره "زنان و بانوانی" که در قرآن کریم از آنها سخن گفته شده است را مورد اشاره قرار می‌دهیم:
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ايسنا،‌ پرسش و پاسخ قرآنی این هفته درباره "10 زنی" است که در قرآن کریم به انحاء مختلف درباره آنها سخن به میان آمده است.

در ادامه بیان برخی از معماها و سوالات قرآنی برای علاقه‌مندان این کتاب الهی در این بخش 10 پاسخ و پرسش قرآنی درباره "زنان و بانوانی" که در قرآن کریم از آنها سخن گفته شده است را مورد اشاره قرار می‌دهیم:

سوالات:

1- دختری که در محراب، برای او از جانب خدا، غذایی آورده شده که بود؟

2- به مادر کدام انبیاء وحی نازل شد؟

3- دو زن نمونه از نگاه قرآن؟

4- دو زن که در قرآن به زشتی از آنها نام برده شده، کدامند؟

5- کدام سوره نام یک زن است و کدام سوره به معنای «زنان» است؟

6- کدام سوره، درباره یک زن نمونه است و آن زن کیست؟

7- کدام سوره قرآن است که سفارش شده زن‌ها آن را بیشتر بخوانند؟

8- کدام زن است که هیزم‌کش آتش جهنم است و در قرآن به او اشاره شده است؟

9- در قرآن به دختر یکی از پیامبران اشاره شده که با عفت و حیا گام برمی‌داشت؟

10- زنی که بدون پدرومادر به دنیا آمد، که بود؟

پاسخ‌ها:

1- دختری که از جانب خدا برای او غذا آورده شد، حضرت «مریم» بود.

2- به «مادر حضرت موسی» وحی شده است.

3- دو زن نمونه در قرآن: « آسیه » زن فرعون و «مریم» مادر حضرت عیسی(ع) هستند.

4- دو زن بد در قرآن: «زن نوح» و «زن لوط» هستند.

5- سوره‌ای که به نام یک زن است، سوره «مریم» است و «نساء» سوره است که به معنای «زنان» است.

6- سوره‌ای که درباره یک زن نمونه است، «کوثر» است.

7- سوره‌ای که سفارش شده زن‌ها آن را بیشتر بخوانند، سوره «نور»است.

8- «زن ابولهب» هیزم کش آتش جهنم است.

9- در قرآن از دختر حضرت شعیب(ع) به عفت و راه رفتن با حیا یاد شده است.

10 - زنی که بدون پدر ومادر به دنیا آمد «حوا» زن حضرت آدم(ع) است.
iman بازدید : 32 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

جنجال عدم تقدير از خواهرزاده "بن لادن" در کويت! 

"نايف الحجرف" وزير آموزش و پرورش با ارسال نامه اي به "عايشه سليمان بوغيث" رسما از وي تقدير کرد لذا نيازي به جنجال آفريني اضافي و بهانه گيري وجود ندارد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از نداي انقلاب، کویت به دنبال عدم تقدیر از خواهرزاده بن لادن از سوی القاعده تهدید شد.

اخبار رسيده از کويت حاکي از آن است که وزارت آموزش و پرورش اين کشور اجازه نداد که از دختر خواهر "أسامه بن لادن" رهبر سابق شبکه تروريستي القاعده تقدير کند.

گفته مي شود در پي عدم موافقت مسئولان وزارت آموزش و پرورش کويت با تقدير از "عايشه سليمان بوغيث" خواهرزاده "بن لادن"، سلفي هاي کويت خشمگين شده و موجي از اعتراضات را در فضاي مجازي عليه وزارت آموزش پرورش و مسئولان آن به راه انداختند.

به گفته سلفي هاي کويت، خواهرزاده "بن لادن" از دانش آموزان نمونه در کويت شده و لذا او بايد مانند ديگر دانش آموزان مورد تقدير قرار مي گرفت.

اين در حالي است که خبرگزاري رسمي کويت با انتشار خبري نوشت: "نايف الحجرف" وزير آموزش و پرورش با ارسال نامه اي به "عايشه سليمان بوغيث" رسما از وي تقدير کرد لذا نيازي به جنجال آفريني اضافي و بهانه گيري وجود ندارد.

قابل ذکر است "سليمان بوغيث" داماد خانوادگي "بن لادن" آوريل گذشته در ترکيه بازداشت و از سوي حکومت اين کشور به ايالات متحده آمريکا تحويل داده شد.

او طي چند سال گذشته يکي از برنامه ريزان و طراحان اصلي عمليات هاي تروريستي در نقاط مختلف جهان بوده است.
iman بازدید : 34 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

گوگل حلال راه اندازی شد 

این موتور جستجو که Halalgoogling نام دارد جایگزینی برای موتور های جستجوی کنونی است که نیاز مسلمانان را پاسخ نمی گوید.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از مهر، پژوهشگران پاکستانی یک موتور جستجوی اینترنتی اسلامی راه اندازی کرده اند که وب سایت های دارای محتوای ضد اسلامی را مسدود می کند.

این موتور جستجو به یک سیستم فیلترینگ خاص مجهز است که بر اساس قوانین شرع اسلام، محتوای حرام را  مسدود می کند.

این سیستم برای احترام به فرهنگ اسلامی طراحی شده است.

این موتور جستجو که Halalgoogling نام دارد جایگزینی برای موتور های جستجوی کنونی است که نیاز مسلمانان را پاسخ نمی گوید.

طراحان این موتور جستجو می گویند هر کسی حق دارد از امکاناتی که اینترنت عرضه می کند لذت ببرد، آموزش بییند و از آن برای کار استفاده کند. همه می توانند از نتایج دستاوردهای علمی، ادبیات مختلف، اطلاعات فنی، خدمات تجاری، تولید و غیره بهره مند شوند.

با این حال این حق باید بر اساس دین و شرع و منافع خواهران و برادران دینی ما باشد از این رو محققان مسلمان با طراحی این موتور جستجو اطمینان می دهند محتوای قرار گرفته در دسترس مسلمانان برخلاف اصول دین اسلام نیست.
iman بازدید : 23 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)
شرب خمر هفتگی جایز است؟ 

ما معمولاً وقتی به ضرر و زیان یک خوردنی یا نوشیدنی می‌اندیشیم، فقط بدن و حالات خود را در نظر می‌گیریم! هر چند که انسان هنوز بدن و روان خود را نیز کامل نشناخته است و از نظر دانشمندان علوم تجربی، انسان هم چنان موجود ناشناخته است.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از جام نيوز، عده ای آگاهانه یا نا آگاهانه شبهه ای را طرح می کنند که ایا شرب خمر به مقدار کم و هفته ای جایز است باید دقت کرد که شرب خمر نه فقط هفته‌ای یک بار، بلکه حتی یک جرعه در تمامی طول عمر نیز حرام است، حتی اگر اندکی سرگیجه نیز نیاورد، چه رسد به مستی.

خداوند متعال است جهان، انسان، نباتات و از جمله میوه‌ها و گیاهانی را که شراب از آنها گرفته می‌شود خلق نموده و اوست که می‌داند هر کدام از مخلوقاتش دارای چه مشخصات و ویژگی‌هایی هستند و چه تأثیر و تأثرهایی بر یک دیگر دارند. لذا کلیه‌ی حلال‌ها و حرام‌های الهی بر همین قاعده‌  و از منشأ علم و حکمت الهی است. پس هر چه که به انسان ضرر و زیان داشته باشد حرام شده است.

البته نباید گمان کرد که «ضرر» الزاماً فقط همان چیزی است که ما تا کنون شناخته‌ایم، مثل آن که می‌گویند: «شراب مستی می‌آورد».

شرب خمر هم چنان حرام بوده و هست و خواهد بود. هر چند که علم بشری به برخی از مضرات آن پی‌برده یا نبرده باشد. البته علم امروز بشری به بسیاری از مضرات شراب (الکل طبیعی) پی‌برده است که شاید در قرون گذشته ناشناخته بوده است، به همین خاطر است که حتی در جهان غرب، به رغم آن که تولید، توزیع و مصرف شراب به هر میزانی بلامانع است، سخت‌گیری‌های شدیدی قائل شده‌اند و هر روز بر دامنه‌ی آن می‌افزایند. به عنوان مثال اگر کسی هر گونه تخلفی در رانندگی کند و یا جزئی‌ترین تصادفی داشته باشد، ابتدا میزان الکل در خونش سنجیده می‌شود و اگر وجود داشت با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌گردد، هر چند کاملاً هوشیار باشد. در برخی از ایالات کانادا، حمل شرابی که درب بطری آن باز شده باشد نیز در خودرو و به هنگام رانندگی جرم است و ... .

ما معمولاً وقتی به ضرر و زیان یک خوردنی یا نوشیدنی می‌اندیشیم، فقط بدن و حالات خود را در نظر می‌گیریم! هر چند که انسان هنوز بدن و روان خود را نیز کامل نشناخته است و از نظر دانشمندان علوم تجربی، انسان هم چنان موجود ناشناخته است.

ضرر بدنی نیز فقط محدود به «مستی یا زخم معده» نیست. از ایجاد ضایعه در سلول‌ها، عصب‌ها، عروق گرفته تا ضایع شدن اخلاق، اعتماد به نفس، کنترل و ... همه ضررهایی است که گاه عواقب آنها به مراتب بدتر از مستی است؛ اما لازم است بدانیم که «ضرر و زیان فعل حرام» فقط منحصر به جسم و روان شخص مصرف کننده یا مرتکب فعل حرام نمی‌باشد. نه تنها جهان مجموعه‌ای به هم پیوسته است که تمامی اجزای آن با یک دیگر مرتبط بوده و در هم تأثیر و تأثر دارند، بلکه انسان نیز موجود منفردی نیست و همه رفتارهای آحاد آن در تمامی شئون زندگی‌شان تأثیر می‌گذارد.

کافی است مطالعه‌ی اندکی داشته باشیم که همین شراب، هر چند که میزان مصرفش به حدّی باشد که مستی نیاورد، چه نقش و آثار سویی در عرصه‌های متفاوت اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی و امنیتی دارد. پس اگر خداوند علیم و حکیم ارتکاب به فعلی را حرام نمود، با در نظر گرفتن آثار سوء آن در همه شئون زندگی فردی و اجتماعی انسان و جامعه بوده است.

iman بازدید : 26 سه شنبه 18 تیر 1392 نظرات (0)

ارائه ۵۰ مدل چادر در نمایشگاه قرآن 

در بخش عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه حدود ۵۰مدل چادر متنوع عرضه می‌شود. دوخت و برش رایگان و همچنین آموزش دوخت چادر در قسمت‌های جنبی این بخش ارائه می‌شود.
به گزارش شيعه آنلاين،‌ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در بخش عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه قرآن حدود ۵۰مدل چادر متنوع عرضه می‌شود همچنین ژورنال ویژه چادر باارائه طراحی پوشش‌های مختلفی از چادر تا پایان ماه رمضان منتشر می‌شود.

حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم توضیحاتی پیرامون بخش «عفاف و حجاب» بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ارائه کرد.

شاه‌آبادی گفت: بخش عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه با محوریت معرفی و تبلیغ چادر به عنوان حجاب برتر برگزار می‌شود.

معاون هنری وزیر ارشاد در ادامه توضیحات خود افزود: در بخش عفاف و حجاب در این دوره از نمایشگاه حدود ۵۰مدل چادر متنوع عرضه می‌شود. دوخت و برش رایگان و همچنین آموزش دوخت چادر در قسمت‌های جنبی این بخش ارائه می‌شود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش از سخنان خود تصریح کرد: امیدوار هستم ژورنال ویژه چادر تا پایان ماه مبارک رمضان منتشر شود که در آن نحوه‌های مختلف و متنوع طراحی پوشش چادر توضیح داده شده است که تا پایان ماه در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهیم.

وی در این بخش از سخنان خود توضیح داد: سلایق مختلفی برای استفاده از چادر وجود دارد، عده‌ای می‌خواهند چادر سر کنند اما به خاطر دشواری‌های چادر سنتی دچار مشکل می‌شوند؛ برای استفاده ساده‌تر از چادر، مخصوصا برای بانوانی که حضور بیشتری در جامعه دارند، طرح‌های مختلف می‌تواند کاربردی و مورد استفاده باشد.

شاه‌آبادی در پایان عنوان کرد: سعی شده است در ژورنال و چادرهای مختلفی که در بخش عفاف و حجاب ارائه می‌شود، در مقایسه با چادر سنتی از استفاده راحت‌تری برخوردار باشد.

تعداد صفحات : 24

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما ایران باید در قبال جنایات اسرائیل علیه شیعیان به او حمله کند یا خیر؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 16
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 73
  • بازدید ماه : 178
  • بازدید سال : 2,367
  • بازدید کلی : 13,052