loading...
Islamic News
iman بازدید : 69 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

مردن در تهران چقدر خرج دارد؟ 

موارد مذکور که در لایحه شهرداری تهران به آن اشاره شده تا زمانی که در جلسات علنی شورای شهر به تأیید و تصویب اعضا نرسد قابلیت اجرا ندارد ضمن اینکه بر اساس اظهارات چمران شورای شهر قصد افزایش نرخ قبور را ندارد.
به گزارش شيعه آنلاين، رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت:بر اساس صحبت‌های اولیه‌ای که با اعضای کمیسیون توسعه و عمران داشته‌ایم، نمی‌خواهیم نرخ قبور بهشت زهرا (س) افزایش یابد.

مهدی چمران در گفت‌وگو با تسنیم، درباره افزایش نرخ قبور بهشت زهرا (س)،‌ اظهار داشت: بر اساس صحبت‌های اولیه‌‌ای که مطرح شده قرار بر این است که افزایش نرخی برای قبور بهشت ‌زهرا در سال جاری نداشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی از قطعه‌های بهشت ‌زهرا (س) رایگان است اما اینگونه نیست که هر فردی که تمایل داشت از آنها استفاده کند زیرا این امر تابع شرایطی است و افراد بی بضاعت اجازه استفاده دارند که مدیر عامل سازمان آن را تشخیص می‌دهد.

رئیس شورای شهر تهران گفت: هنوز بررسی لایحه آغاز نشده اما به زودی وارد صحن شورا خواهد شد.

بر اساس لایحه‌ای که شهرداری تهران تهیه و به شورای شهر ارائه کرده است،‌ رزرو قبر در قطعات جاری فاز 3 با مبلغ 15.000.000 ریال برای هر طبق قبر امکان پذیر خواهد بود. همچنین رزرو و دفن در هر طبقه از قبور فاز 2 به جهت تنوع قطعات این فاز و نوع خدمات و قدمت از مبلغ 20.000.000 ریال تا مبلغ 40.000.000 ریال و هر طبق از قبور فاز 1 از مبلغ 90.000.000 ریال تا مبلغ 130.000.000 ریال (که متناسب با وضعیت هر قطعه در این دو فاز، با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیات مدیره و سقف تعیین شده مشخص و به سازمان ابلاغ خواهد شد) است.

هزینه تغسیل، تکفین، تدفین و حمل جنازه با آمبولانس 4 متوفی (هزینه خدمات)، مجموعاً برای هر متوفی در سال جاری به مبلغ 2.000.000 ریال تعیین می گردد. ضمناً هزینه خدمات فوق برای کودکان 50 درصد مبلغ مذکور خواهد بود و هزینه حمل متوفی در تهران با آمبولانس عمومی (با ظرفیت 4 متوفی) به مبلغ 400.000 ریال و با آمبولانس خصوصی (با ظرفیت یک متوفی) به مبلغ 700.000 ریال و حمل جنازه به شهرستان به ازای هر کیلومتر به مبلغ 5000 ریال تعیین می‌شود.

موارد مذکور که در لایحه شهرداری تهران به آن اشاره شده تا زمانی که در جلسات علنی شورای شهر به تأیید و تصویب اعضا نرسد قابلیت اجرا ندارد ضمن اینکه بر اساس اظهارات چمران شورای شهر قصد افزایش نرخ قبور را ندارد.
iman بازدید : 47 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

گزارش شبکه روسی از رشد اسلام در انگلیس 

بسیاری از کسانی که مسلمان شده اند، می گویند، ما در زندگی سابق خود به پوچی و نومیدی رسیده بودیم، اما پس از تشرف به دین اسلام، زندگی راحت و آسوده ای را از لحاظ روحی و روانی، تجربه می کنیم.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از شبستان،‌ مجری شبکه تلویزیونی راشا تودی روسیه، گفت: در طول سال گذشته میلادی، حدود پنج هزار و دویست شهروند غیرمسلمان انگلیسی، مسلمان شدند.

این در حالی است که در طول یک دهه گذشته، بیش از یکصد هزار نفر در انگلیس به دین اسلام گرویده اند. این گزارش افزود : حدود شصت و دو درصد از انگلیسی هایی را که مسلمان می شوند زنان تشکیل می دهند که درصد بسیار بالایی از آنان، به استفاده از حجاب اسلامی رو می آورند.

این در حالی است که روند ممنوعیت حجاب یا دیگر مظاهر اسلامی مانند مناره های مساجد در سراسر اروپا گسترده تر از گذشته شده است.

بر اساس گزارش این شبکه میانگین سن افرادی که به اسلام گرایش پیدا می کنند حدود بیست و هفت سال است.

بسیاری از کسانی که مسلمان شده اند، می گویند، ما در زندگی سابق خود به پوچی و نومیدی رسیده بودیم، اما پس از تشرف به دین اسلام، زندگی راحت و آسوده ای را از لحاظ روحی و روانی، تجربه می کنیم.
iman بازدید : 55 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)


بزرگ ترین بلا برای انسان چیست؟ 

امام حسن عسگری(ع) نیز در این باره فرمودند: "خدا همان است که در هنگام نیازمندی‌ها و سختی‌ها، توسط هر کس که امیدش از غیر او قطع شده است، مورد توجّه قرار می‌گیرد10".
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از ايسنا،‌ در قرآن و روایات معصومان (ع)، امید به رحمت خداوند و سرانجام نیکو، از جهات گوناگون تأکید و از یاس و ناامیدی به شدت نهی شده است.
 
قرآن کریم، ناامیدی از رحمت الهی را گمراهی می‌داند و می‌فرماید: «چه کسی جز گمراهان از رحمت پروردگارش نومید می‌شود؟» همچنین در جایی دیگر نومیدی از رحمت خداوند را فقط شایسته کافران می‌داند و می‌فرماید: «همانا جز گروه کافران، کسی از رحمت خدا ناامید نمی‌شود1".
 
در کلام معصومین(ع) نیز درباره اهمیت و ارزش امید و پرهیز از هرگونه ناامیدی سخن گفته شده است.
 
امام علی(ع) فرمودند: "بزرگ ترین بلا، ناامیدی است2".
 
آن حضرت همچنین می‌فرمایند: "در شگفتم از کسی که ناامید می‌شود، در حالی که استغفار را با خود دارد3".
 
امام صادق (ع) در توصیف شرایط و ویژگی‌های یک انسان امیدوار و ناامید فرمود: "طوری به خدا امید داشته باش که امیدت تو را بر ارتکاب گناهان جرات نبخشد و به گونه‌ای از خدا بترس که ترست تو را ناامید از رحمت الهی نکند4".
 
همچنین مولای متقیان علی(ع)، نومیدی، را موجب تفریط و تقصیر عنوان فرمودند5".
 
امام ششم شیعیان همچنین نومیدی از رحمت خدا، را سردتر از زمهریر دانستند و فرمودند: "آساینده‌ترین آسایش، ناامیدی از مردم است6".
 
پیامبر مکرم اسلام(ص) در روایتی می‌فرمایند: "خدای تبارک و تعالی فرمود: ای فرزند آدم! ... مردم را از رحمت خدای متعال نومید مگردان، در حالی که خودت به او امید داری7".
 
ایشان همچنین فرمودند: "روز قیامت، خداوند نومید کنندگانِ (از رحمت حق) را در حالی بر می‌انگیزد که سیاهی چهره‌شان بر سفیدی آن غالب است، پس به آنها گفته می‌شود: آنان نومید کنندگانِ از رحمت خدا هستند8".
 
امام علی(ع) در باره اوصاف شخص ناامید این چنین فرمود: ناامیدی، صاحب خود را می‌کشد. هر ناامیدی، ناکام است.
 
امام حسن عسگری(ع) نیز در این باره فرمودند: "خدا همان است که در هنگام نیازمندی‌ها و سختی‌ها، توسط هر کس که امیدش از غیر او قطع شده است، مورد توجّه قرار می‌گیرد10".
 
منابع:
 
1- یوسف، آیه 87
2- «غرر الحکم، ح 2860»
3- «نهج البلاغه، حکمت 87»
4- «بحار الأنوار، ج 70، ص 384»
5- «بحار الأنوار، ج 77، ص 211»
6- «بحار الأنوار، ج 72، ص 338»
7- «صحیفة الرضا - علیه السلام -، ص 43، ح 14»
8- «بحار الأنوار، ج 2، ص 55»
9- «غرر الحکم، ح 6842»
10-«بحار الأنوار، ج 3، ص 41»
iman بازدید : 46 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

حبس و شلاق مجازات روزه خواری در ملأعام 

براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از فارس،‌ در قانون مجازات اسلامی به طور دقیق به مجازات روزه‌خواری در ملأ عام اشاره نشده اما در ماده 638 این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است.
 
روزه خواری علاوه بر همه معایبی که دارد و عملی حرام در دین مبین اسلام محسوب می شود، در بعد اجتماعی به نوعی عدم احترام به حقوق دیگران است.

زیرا کسی که به صورت آشکار روزه می‌خورد، هنوز به حقوق شهروندی و احترام به حقوق دیگران در سطح جامعه واقف نیست و این حقوق را زیر پا می‌گذارد.

چنین فردی علاوه بر بی حرمتی به احکام و قوانین اسلامی، به صورت علنی و‌ آشکار بیان می‌کند که رعایت حقوق دیگران چندان برایش اهمیتی ندارد.

روزه‌خواری عملی حرام است

طبق نظر مراجع تقلید، مسلمانان مکلف باید در ماه رمضان روزه بگیرند اما برخی افراد به دلایل مختلفی مانند مسافرت و بیماری از این حکم مستثنی می‌شوند و در این صورت آنان عمل حرامی انجام نداده‌اند. پس چرا روزه‌خواری عملی حرام است؟

دلیل حرمت این عمل یک قاعده‌ فقهی است. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «کسی که حسن و کار خیری انجام دهد و آن را از غیر خدا پنهان دارد، عملش70 برابر می‌شود نسبت به کسی که عمل حسنه‌ای را آشکار می‌سازد و کسی که مرتکب گناهی می‌شود، اگر آن را فاش و آشکار نماید، مورد غضب خدا واقع می‌شود اما اگر آن را پنهان داشت، آمرزیده خواهد شد.»

بنابراین دلیل حرمت روزه‌خواری و تظاهر به آن، حرمت‌شکنی احکام الهی است.

روزه خواری در قانون

در قانون مجازات اسلامی به صراحت در رابطه با جرم روزه‌خواری صحبت نشده است، اما در ماده 638  این قانون آمده است که تظاهر به هر عمل حرامی در انظار عمومی، جرم است و دادگاه‌ها نیز براساس این ماده قانونی، حکم افراد مرتکب را صادر می‌کنند.

بنا به نظر حقوقدانان عناصر مادی تشکیل دهنده این جرم عبارتند از: انجام عمل حرام، انجام علنی و در انظار عمومی و معابر، تظاهر به انجام عمل حرام و عمل حرام.

تظاهر به روزه خواری به چه معناست؟

بین یک عمل حرام و تظاهر به عمل حرام تفاوت وجود دارد. زمانی که یک فردی بر اثر بیماری توان گرفتن روزه را نداشته باشد عمل حرامی انجام نداده است اما اگر همین فرد در معبر و در انظار عمومی اقدام به خوردن و آشامیدن کند، عمل او تظاهر به روزه‌خواری است و این تظاهر به معنای آن است که عملی با قصد آشکار کردن صورت بگیرد.

ارتکاب عمل به صورت علنی و در انظار عمومی به معنای آن نیست که کسی شاهد عمل بوده باشد بلکه قابلیت عمل برای این که در معرض دید دیگران قرار بگیرد، کافی است.

به همین خاطر تظاهر به روزه‌خواری در یک خیابان بدون رفت ‌و آمد هم جرم است. شاید بتوان شکسته نشدن قبح عمل را حکمت این حکم دانست.

از نقطه نظر قوانین جزایی نیز(ماده 214 مکرر قانون مجازات عمومی سابق و قوانین جزایی دیگر) مقصود از ارتکاب عمل به طور علنی، ارتکاب آن در ملأ و منظر عموم است؛ اعم از این که محل ارتکاب از اماکن عمومی یا اماکنی باشد که معد برای پذیرفتن عموم و مورد استفاده و مراجعه جمعی یا عموم مردم است ‏از قبیل بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، سالن‌های نمایش، سینماها، بوستان‌ها، ‏کارخانه‌ها، موزه‌ها، پایانه‌های مسافربری، فروشگاه‌ها، اماکن فرهنگی، ‏اماکن ورزشی، کتابخانه‌های عمومی، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، ‏وسایل نقلیه عمومی( اتوبوس،تاکسی، مترو و...)، مؤسسات و سازمان‌های دولتی و عمومی و غیره.

تظاهر به روزه خواری جرم مشهود است

تظاهر به روزه خواری از جرایم مشهود بوده و برابر ماده 21 قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور کیفری امکان دستگیری متهم و حفظ دلایل جرم برای ضابطین قضایی پیش بینی شده است.

مشهود بودن جرم برای برخورد ضابطان قضایی کافی است و برای رسیدگی به این جرم، مستندات و گزارش ماموران ضابطان در کنار اظهارات متهم مورد بررسی قرار می‌گیرند. براساس اصول حقوقی باید احراز این جرم با دلیل و مدرک اثبات شود.

بر این اساس اگر فردی در حیاط خانه خود روزه‌خواری کند هرچند همسایه او را ببیند جرم نیست، اما اگر خارج از خانه به عمد و به قصد تظاهر مرتکب این عمل شود جرم است و به ضابطان این اجازه داده شده است که با توجه به ظاهر عمل ارتکابی قضاوت کند و در حالی که تشخیص عمدی بودن و عنصر روانی جرم نادیده گرفته شده است.

لزوم اثبات عمدی بودن تظاهر به روزه خواری

تظاهر به معنای نشان دادن به عمد و با قصد قبلی است. زمانی که از تظاهر به عملی حرام صحبت می‌شود مستلزم اثبات عمدی بودن عمل مرتکب است.

شاید فرد بیماری در شرایط خاصی قرار دارد و باید راس ساعت دارو مصرف کند و برحسب عادت سهواً و ناخودآگاه در معابر عمومی قرص خود را بخورد، یا به اجبار و اکراه، به دلیل ضعف و بد حالی مجبور به خوردن نوشیدنی می شود، در این حالت دیگر مشمول مجازات‌های قانونی نیست.

اما اگر به هر دلیلی یک فرد توان روزه‌داری نداشته باشد مانند بیماری یا مسافر بودن حق ندارد در انظار عمومی و معابر به عمل روزه‌خواری بپردازد و باید خوردن و آشامیدن پنهانی انجام شود.

هر چند احتمال ارتکاب این عمل بر اثر ناخودآگاه و غیرعمدی بودن زیاد است و اثبات این جرم فقط به حسب ظاهر، بسیار سخت است.

آیا استعمال دخانیات روزه‌خواری است؟

استعمال دخانیات طبق فتوای اکثریت علما - بنا به احتیاط واجب- روزه را باطل می‌کند.

نظر مقام معظم رهبری در این باره چنین است: « بنا بر احتیاط واجب جایز نیست در حال روزه سیگار کشیده شود».

به همین دلیل سیگار کشیدن عمل حرام بوده و اگر فردی در کوچه و خیابان قبل از اذان مغرب، انواع دخانیات استعمال کند، جرم مشهود محسوب و مطابق با قانون، مأمورین موظف‌اند با وی برخورد کنند.

هر چند که بر اساس تبصره یک ماده13 « قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات »، نیز مصرف دخانیات در اماکن عمومی یا وسایل نقلیه عمومی جرم بوده و مجازاتی معادل پنجاه تا صد هزار ریال جزای نقدی دارد.

آیا روزه خواری در خودرو جرم است؟

انجام فعل حرام در معابر و انظار عمومی جرم تلقی می شود. حتی اگر خودرو حریم خصوصی تلقی شود باز هم تظاهر به روزه‌خواری (خوردن، آشامیدن، استعمال دخانیات و...) در خودرو شامل این حکم می‌شود چرا که قانونگذار با آوردن عبارت «در انظار عمومی و معابر» در حقیقت خودرو را تحت شمول این حکم درآورده است.

در این‌گونه موارد ضابطان قضایی می‌توانند با مرتکبین این جرم برخورد کنند.

روزه خواری فرد غیرمسلمان ایرانی

روزه‌خواری و در اصل خوردن روزه برای کسی که بر او روزه گرفتن واجب باشد، حرام است. کسی که بر او این عمل واجب نیست جرم روزه خواری هم برای او مطرح نیست.

اما فرد غیر مسلمان نمی تواند در ملاءعام تظاهر به روزه خواری کند. با صراحت ماده‌ 3 قانون مجازات اسلامی که بیان می‌کند « قوانین جزایی درباره‌ی کلیه کسانی که در قلمرو حاکمیت زمینی، دریایی و هوایی جمهوری اسلامی ایران مرتکب جرم شوند اعمال می‌‌شود» ماده 638 قانون مجازات اسلامی مشمول افراد غیر مسلمان هم می شود و این افراد مجاز به روزه‌خواری در ملاءعام نیستند.

مجازات روزه خواری علنی

براساس قانون مجازات اسلامی، هر کس علناً در انظار و اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی نماید به حبس از 10 روز تا 2 ماه یا تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.
iman بازدید : 41 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

ریشه پاکی مسجد در چیست؟ 

پیامبر اسلام، در مسجدالنبی، آیات قرآن، احکام و معارف دینی و مسائل تاریخی را به مردم آموزش می‌داد. علی (علیه السلام) یک پله پایین‌تر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر منبر می‌نشست و برای مردم سخن می‌گفت5 و امام رضا (علیه السلام) در مسجد به مشکلات مردم پاسخ می‌داد.
به گزارش شيعه آنلاين، "محمد اسماعیلی" دانش آموخته سطوح عالی حوزه در شبستان نوشت: چه رازی در اجزای سازنده مسجد نهفته است که هر انسانی با حضور در آن احساس نشاط و سبکی می کند؟ آیا این احساس به اینکه بنیان مسجد بر چه اساسی نهفته باشد هم بر می گردد؟

از بیرون جلوه بسیار ساده و در عین حال زیبایی داشت. زمانی که پا به روی فرش‌هایش نهادم، احساس کردم از زمین کنده شدم و قدم در آسمان گذاشته‌ام. باور کردنی نبود. قدم در مکانی می‌گذاشتم که با دستان حبیب خدا، محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) ساخته شده بود. از خودم سؤال می‌کردم چگونه ممکن است یک مکان این چنین بر روی انسان تأثیر گذارد؟ از طرفی خودم همان انسان چند دقیقه پیش بودم، اما تنها با حضور در این مکان این چنین احساس نشاط و سبکی می‌کردم.

آیاتی از قرآن را در ذهن مرور کردم. مسجدی که در زمان پیامبر به مسجد ضرار معروف شده بود و مسجدی که بنیانش بر اساس تقوا و پاکی الهی بود. فکر می‌کنم جواب در این نهفته باشد.

با توجه به آیاتی که در قرآن کریم آمده، می‌توان ریشه این ماندگاری، تأثیرگذاری و پاکی محل را دریافت.خداوند در قرآن چند ویژگی را برای سازندگان آن بیان می‌دارد که توجه به آنها می‌تواند در بنای مسجدی که قرار است در آن خداوند عبادت شود، مؤثر باشد.

الف) تقوای الهی
مسجد باید بر اساس تقوای الهی ساخته شود و انگیزة ساخت آن، فقط توجه به دستورهای خداوند باشد. قرآن کریم در این‌باره می‌فرماید: «آن مسجدی که از روز نخست بر پایة تقوا بنا شده، شایسته‌تر است که در آن قیام و عبادت کنی».1 این آیه بعد از ذکر و یاد مسجدی می‌آید که انگیزه از ساخت آن ایجاد تفرقه و نفاق بین مسلمانان بود. در آیه 107 از سوره توبه خداوند به مسجد ضرار اشاره می‌کند که مرکزی برای اهداف غیراسلامی و شوم علیه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و مؤمنان بود. در نهایت نیز این مسجد به امر پیامبر تخریب شد. در ادامه خداوند به مسجد دیگری اشاره می‌کند که اساسش تقوای الهی بوده و عبادت در این مسجد را حق آن مسجد می‌داند.

مؤمنان باید همواره به این نکات توجه داشته باشند که اهداف اولیه ساخت این بنا و همچنین تصمیماتی که یک جمع به واسطه جمع شدن در یک مکان می‌گیرند، می‌تواند راه را برای تشخیص اینکه این مکان، مکانی الهی است یا غیر الهی هموار کند.

ب) مرکزی برای تربیت
نکتة دیگر که با توجه از آیات برمی‌آید این است که مسجد باید مکانی برای تربیت و پاکی روحی و جسمی انسان باشد. احکامی که اسلام عزیز دربارة پاکی و طهارت روح و جسم برای انسان‌ها مشخص کرده، به طور قطع در هیچ دین و آیینی از آن سخن به میان نیامده است. از نظر فقهی نجس کردن مسجد از روی عمد حرام است و پاک کردن آن از نجاست و ناپاکی‌ها، از نمازی که زمان برای ادای آن وجود دارد، واجب‌تر است. خداوند می‌فرماید: «در آن مسجد مردانی هستند که دوست می‌دارند پاکیزه باشند و خداوند پاکیزگان را دوست دارد».2

واضح است که پاکیزگی فقط مربوط به جسم نیست، بلکه این پاکیزگی روحی است که باعث سعادت ابدی و اخروی انسان خواهد شد. پاکیزگی درونی نیز فراهم نمی‌شود مگر با تربیت روح به واسطة رعایت احکام الهی. حضور در مسجد و مشارکت در عبادت‌های جمعی نیز یکی از این ابزارها برای دستیابی به سعادت اخروی خواهد بود.

ج) دوری از نفاق
همان‌طور که در بخش اول اشاره شد، یکی از آفت‌های ساخت مسجد، نگاهی نفاق‌آلود در انگیزه ساخت است که باعث خشم خداوند خواهد بود. قرآن کریم با اشاره به مسجد ضرار، سازندگان مسجد را از این نیت ناپاک پرهیز می‌دهد.

در ساخت مسجد نباید نگاهی قومی، قبیله‌ای و محله‌ای به بنای ساخت داشت. اگر مسجدی از ابتدا با چنین نگاهی بنا شود، شرکت برای دیگران که اهل آن قوم نیستند، سخت خواهد شد و این به مرور باعث ایجاد کدورت و دور شدن قلوب مسلمانان از یکدیگر می‌شود.

متأسفانه گاهی در کشورهای اسلامی دیده می‌شود که نام مسجد برگرفته از نام قبیله، گروه یا قومی خاص است که این مسئله راه را برای ایجاد تفرقه باز می‌کند. شایسته است کسانی که در امر ساخت مسجد مشارکت می‌کنند، از اسامی ائمه (علیهم السلام)، آیات قرآنی و... بهره ببرند تا همدلی اهل مسجد را به همراه داشته باشد.

د) پرهیز از تزیین مسجد با زیورآلات و اشیای قیمتی
از دیگر وی‍‍ژگی‌های یک مسجد، دوری از تزیین آن با زیورآلات و اشیای قیمتی است. این کار بنا به نظر مراجع تقلید شرعاً اشکال دارد. مسجد محلی برای توجه به خداوند است؛ توجهی که انسان را از آلودگی‌ها پاک و به عالم الهی نزدیک می‌کند.

تزیین مسجد با طلا علاوه بر اینکه عقلاً کار بیهود‌ه‌ای است، باعث از بین رفتن تمرکز نمازگزاران در هنگام نماز خواهد بود. همچنین استفاده از تصاویر انسان و حیوان در مسجد نیز شرعاً اشکال دارد.3

آنچه تاکنون بیان شد، ویژگی‌ها سازندگان مسجد بود. علاوه بر این خصوصیات، خود مسجد و اهل مسجد نیز باید دارای ویژگی‌هایی باشد که به آنها اشاره می‌شود.

الف) محلی برای یاد خدا
مسجد اسلامی، جای نماز و یاد خداست؛ لذا از طرح مسائلی که در آن یادی از خداوند نیست و باعث دوری از خداوند می‌شود، باید پرهیز کرد. چنان‌که از آیات قرآن برمی‌آید، مسجد محلی برای نجوای صادقانه،‌ محلی برای عروج به افلاک، محلی برای حضور کسانی که پاکیزگی را دوست دارند و... است.

مسجد اسلامی زمینه را برای عبادت خالصانه فراهم می‌نماید تا مؤمنان در آنجا با پرداختن به نماز و ذکر، زنگار غفلت را از دل و جان بشویند و با خدا انس بگیرند.

ب) محلی برای انس با دیگران
مسجد باید باعث برطرف کردن اندوه‌های دنیوی، افسردگی و پناهگاه مسلمانان باشد؛ لذا باید در آن از سخنان ظالمانه و هوس‌آلود، آبروی مردم را بردن، غیبت و حرفی که بوی دنیاخواهی می‌دهد، پرهیز کرد.4

ج) مکانی برای تعلیم
پیامبر اسلام، در مسجدالنبی، آیات قرآن، احکام و معارف دینی و مسائل تاریخی را به مردم آموزش می‌داد. علی (علیه السلام) یک پله پایین‌تر از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بر منبر می‌نشست و برای مردم سخن می‌گفت5 و امام رضا (علیه السلام) در مسجد به مشکلات مردم پاسخ می‌داد.6

د) محلی برای تعاون اجتماعی
امام رضا (علیه السلام) فرمود: «یکی از فواید مسجد رفتن، تعاون مسلمانان بر برّ و تقواست».7

مسجد محل احیای ارزش‌ها، وحدت مسلمانان و پاسداری از عدالت است؛ لذا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) قیام خود را از مسجدالحرام شروع می‌کند. 8

به امید روزی که درهای تمام مساجد دنیای اسلام به روی تمام انسان‌هایی که مشتاق تعالی روح و قرب الهی هستند، در تمام ساعات شب و روز باز باشد.

پی‌نوشت:
1. توبه: 108.
2. همان.
3. موسوی خمینی، سید روح الله؛ توضیح‌المسائل؛ مسئله 908.
4. حرعاملی؛‌ وسائل‌الشیعه؛ ج3، ص492-493.
5. مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار؛ ج4، ص45.
6. همان؛ ج49، ص100.
7. حرعاملی؛ وسائل‌الشیعه؛ ج5، ص372.
8. مجلسی، محمدباقر؛ بحارالانوار؛ ج53، ص9.
iman بازدید : 37 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

رییس الازهر: پشت سر شیعیان نماز می‌خوانم 

هیچ اختلافی بین سنی و شیعه وجود ندارد که آنها را از اسلام خارج کند و به وجود آمدن مسائل فعلی بهره‌برداری سیاسی از اختلافات اجتهادی است.
به گزارش شيعه آنلاين، ایسنا به نقل از براثا نوشت: رییس الازهر کافر دانستن شیعیان را امری غیرقابل قبول دانست و گفت: به زودی پشت سر شیعیان نماز می‌خوانم.

شیخ احمد الطیب؛ رییس الازهر گفت: وقتی چنین افکار بیهوده‌ای بر ما مسلط شود؛ ما عرب با فرهنگ عربی و مسلمان با فرهنگ مسلمانی به شمار نمی‌رویم.

وی بیان کرد: امروزه که ما به وحدت مسلمانان در سراسر جهان نیاز داریم؛ فتنه‌ای را برای ما برنامه‌ریزی می‌کنند تا ملت‌های مسلمان را از یکدیگر جدا کنند. وحدت ملت‌های مسلمان امری مهم و ضروری است که ما به آن نیاز داریم و بدون آن نمی‌توانیم در آینده سربلند باشیم.

شیخ احمد الطیب گفته‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای مبنی بر کافر دانستن شیعیان را رد کرد و گفت: این امری غیر قابل قبول است و هیچ توجیهی در قرآن، حدیث و اسلام برای آن وجود ندارد.

رییس الازهر اظهار کرد: هیچ اختلافی بین سنی و شیعه وجود ندارد که آنها را از اسلام خارج کند و به وجود آمدن مسائل فعلی بهره‌برداری سیاسی از اختلافات اجتهادی است.

وی گفت: هدف اصلی الازهر وحدت امت اسلامی با وجود تفاوت در مسائل اجتهادی است.

وی آمادگی خود را برای سفر به هر مکانی که مسلمانان در آن اجتماع کرده باشند، بخصوص نجف اشرف اعلام کرد.

وی به گروه عراقی که اخیرا به دیدارش رفته بودند، گفت: به زودی به عراق مخصوصا نجف می‌آیم و من پدر سنی‌ها و شیعیان هستم.
iman بازدید : 49 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

پس از مصر، نوبت به بحرین خواهد رسید؟ 

«این جنبشی است که خواستار آگاهی، ملی گرایی، حاکمیت، استقلال و مشروعیت است و پیام آور عشق، وفاداری و تعلق به همه مردم بحرین در طغیان علیه مقامات را با خود دارد».
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از تابناک،‌ هرچند هنوز درباره ماهیت وقایع اخیر در مصر که به سقوط دولت محمد مرسی و به دست گرفتن ابتکار عمل توسط ارتش منجر شد، اختلاف نظر وجود دارد، اما مانند دو سال پیش، این بار نیز وقایع مصر می تواند بازتاب هایی جدی در جهان عرب داشته باشد. این بار، این بحرینی ها هستند که به عنوان نخستین کشور، سعی در الگوگیری از تحولات اخیر رخ داده در مصر دارند.

پس از گذشت دو سال و چهار ماه از آغاز قیام مردم بحرین علیه رژیم آل خلیفه، دولت این کشور که مورد حمایت آمریکا و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارد، از یافتن راه حلی برای رفع بحران از مقابل خود ناتوان مانده است.

در این شرایط، روزنامه «السفیر» لبنان با انتشار تحلیلی به بررسی احتمال تأثیرگذاری وقایع اخیر مصر بر تحولات بحرین پرداخته و می نویسد بحرینی ها اعتراضات رخ داده در کشورهای عربی و تلاش های دموکراسی خواهانه مردم را از نزدیک دنبال می کنند و از این وقایع انگیزه می گیرند.

در همین راستا، شماری از گروه های بحرینی اعلام کرده اند که با الهام گرفتن از جنبش «تمرد» که جرقه وقایع اخیر در مصر را زد، جنبشی را به راه انداخته اند که قرار است روز 14 اوت حضور خود را به نمایش بگذارد. این روز، دقیقاً مصادف با دو سال و نیمه شدن قیام بحرین است.

فعالان سیاسی بحرینی از هم اکنون فعالیت های خود را در شبکه های اجتماعی تشدید کرده و مردم را به شرکت در این جنبش فرامی خوانند. موفقیت جنبش تمرد در مصر، عاملی است که سبب می شود مردم به سمت این جنبش متمایل شوند.

روز چهارم ژوئیه، نخستین بیانیه های بسیج مردم برای پیوستن به این جنبش، با عناوینی همچون «بحرین بیدار شده» و «متمردان 14 اوت» منتشر شد.

در یکی از این بیانیه ها و در توضیح دلایل شکل گیری این جنبش آمده: «مردم، ملتی را می خواهند که همه شهروندانش را در بر بگیرد. ما بحرینی را می خواهیم که بتوانیم همگی به آن تعلق داشته باشیم. یک ملت عرب کاملاً مستقل برای مردم آزاد و دارای حاکمیتی که منبع قدرت هستند. این جنبش برای آزادی است که بحرینی ها مدت ها برای آن تلاش کرده و در طول چندین دهه، فداکاری های فروانی در این زمینه انجام داده اند».

در ادامه، این بیانیه اظهار می دارد: «ما خواهان طغیان علیه مقاماتی هستیم که ارزش های مردم را مصادره کرده، تصمیمات و حاکمیت مردمی را در راستای منافع شخصی خود زیر سوال برده و از طریق قوانین ناعادلانه ای که حقوق مردم را غصب کرده و جنبش و فعالیت های آن را محدود کرده، اقدام به استفاده انحصاری از منابع ملی نموده اند».

این جنبش از بحرینی ها می خواهد که صفوف خود را متحد کرده و به منظور تضمین حقوق مردم برای داشتن آزادی، عزت و حاکمیت، تمایزات سیاسی، ایدئولوژیک و مذهبی خود را کنار بگذارند.

این جنبش در معرفی خود در شبکه اجتماعی «فیسبوک» می نویسد: «این جنبشی است که خواستار آگاهی، ملی گرایی، حاکمیت، استقلال و مشروعیت است و پیام آور عشق، وفاداری و تعلق به همه مردم بحرین در طغیان علیه مقامات را با خود دارد».

با وجود اینکه هنوز مدت زیادی از اعلام موجودیت این جنبش نگذشته، «جنبش آزادی و دموکراسی حق» که «حسن مشیمع»، رهبر آن به اتهام تلاش برای براندازی حکومت به حبس ابد محکوم شده، حمایت خود را از آن اعلام کرده است.

جنبش حق در بیانیه ای اعلام کرده: «بیایید کاری کنیم که 14 اوت، روز طغیان علیه دار و دسته حاکم در بحرین باشد».

علاوه بر این، «شیخ علی سلمان»، دبیرکل جامعه هماهنگی ملی اسلامی، گفته: «ما از هر جنبش صلح آمیزی در هر زمان و از سوی هر گروهی حمایت می کنیم. هر کسی حق اعتراض دارد. مقامات محلی و بین المللی باید از حق اعتراض بحرینی ها حمایت کنند».

وی با اشاره به اینکه تنها ظرف سه ماه گذشته، 932 مورد تظاهرات در بحرین رخ داده، اظهار داشته: «این امر بازتاب دهنده وجود روح انقلاب در میان مردم بحرین است. شاید فراخوان برای اعتراض در روز 14 اوت نشانگر آن است که مردم بحرین تا زمان دستیابی به خواسته هایشان از تظاهرات دست بر نخواهند داشت».
iman بازدید : 42 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

کشورهای عرب انتقام سوریه را از همه شیعیان می‌گیرند 

«من نمی دانم نفع آن ها در اخراج افرادی که چندین دهه در کشورهایشان زندگی کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه داده اند، چیست».
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از تابناک، طی ماه های اخیر و با اعلام علنی حضور نیروهای حزب الله در سوریه و مبارزه آن ها با گروه های شورشی سوری، کشورهای عرب حامی شورشیان، مجموعه اقداماتی را در ابعاد مختلف علیه این سازمان آغاز کردند. اقداماتی که اینک از سطح خود این گروه فراتر رفته و سبب شده اقدامات خصمانه این کشورها علیه کلیه شیعیان شدت بگیرد.

بر اساس روندی که طی هفته های اخیر در کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس شکل گرفته، این کشورها برای اینکه به زعم خود حزب الله لبنان را به سبب نقش آفرینی در سوریه «مجازات» کنند، اقدام به اخراج لبنانی هایی می کنند که به ادعای مقامات دولتی این کشورها، به این سازمان وابسته هستند.

اما گزارشی که روزنامه «عرب تایمز» به تازگی منتشر کرده حاکی از آن است که این روند خصومت ورزی و اقدامات شدید، اغلب دامن افراد عادی را می گیرد که صرفاً به جرم شیعه بودن در مضان اتهام قرار گرفته و ناچار می شوند با رها کردن خانه و کاشانه خود در این کشورها، به لبنان بازگردند.

این اقدام پس از آن صورت می گیرد که در جریان نشست ماه گذشته شورای همکاری خلیج فارس، شش کشور عضو این شورا ضمن محکوم کردن آنچه «مداخله حزب الله در سوریه» خواندند، اعلام کردند که در شرایط اقامت افراد وابسته به این گروه در کشورهایشان تجدیدنظر کرده و منابع مالی و تجاری آن ها را هدف قرار خواهند داد.

گفتنی است این دست اقدامات، بیش از هر چیز نشانگر ماهیت فرقه ای درگیری های سوریه و شکل گیری دو قطبی شیعه- سنی در این کشور است که بر اثر اقدامات آشکار کشورهای عرب سنی مذهب منطقه، به ویژه عربستان و قطر، بیش از پیش تشدید شده و اینک به کل منطقه سرایت کرده است.

در جریان دیدار روز پنج شنبه مقامات امنیتی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض، معاون وزیر کشور بحرین مدعی شد دلیل اصلی اتخاذ تصمیم اخیر از سوی این شورا، کشف هسته های تروریستی مرتبط با حزب الله در کشورهای منطقه بوده است.

با این حال، «عبدالخالق عبدالله»، یک استاد علوم سیاسی اماراتی در این زمینه اشاره می کند: «متأسفانه، برخی افراد بدون اینکه در ماجرا درگیر باشند، هزینه آن را می پردازند».

«علیان»، سخنگوی شیعیان لبنانی اخراج شده از کشورهای منطقه نیز گفته تنها در ماه گذشته، بین 20 تا 30 نفر شیعه از عربستان سعودی اخراج شده اند. وی گفته: «من نمی دانم نفع آن ها در اخراج افرادی که چندین دهه در کشورهایشان زندگی کرده و بهترین خدمات را به آن ها ارائه داده اند، چیست».

وی اشاره کرده که انجام اقداماتی از این دست، چیز تازه ای نیست و در سال های قبل نیز سابقه داشته؛ اما انجام آن به صورت کاملاً علنی و نیز هماهنگی شش کشور حاشیه خلیج فارس در این زمینه، امری بی سابقه است. علیان می گوید در سال 2009 نیز 400 خانواده لبنانی از امارات اخراج شده بودند.

این در حالی است که بر اساس اخبار و گزارش های روزهای اخیر، این موج اخراج ها از کشورهای عرب منطقه، تنها به شیعیان لبنانی محدود نشده و ایرانیان را نیز دربر می گیرد. در این زمینه، گزارش شده که اخراج ایرانیان مقیم امارات متحده عربی طی چند هفته گذشته شدت یافته و باعث نگرانی ایرانیان مقیم امارات شده است.

در چند ماه گذشته اجازه اقامت ده‌ها ایرانی ساکن امارات که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در این کشور را داشته‌اند، بدون هیچ دلیلی لغو شد و این ایرانیان از امارات اخراج شدند. گفته می‌شود تاکنون بیش از ۵۰۰ ایرانی که بیش از ۲۵ سال سابقه اقامت در امارات را دارند از این کشور اخراج شده‌اند.

بر اساس این گزارش ها، وزارت امنیت امارات با تماس تلفنی با تعدادی از ایرانیان از آنان می‌خواهد که با در دست داشتن گذرنامه به اداره امنیت این کشور مراجعه کنند و بعد از مراجعه این افراد گذرنامه آنان را توقیف و اقامت آنان را نیز کنسل می‌کند و بعد یک فرصت دو هفته‌ای یا یک ماهه به آنان می‌دهد تا از امارات خارج شوند.

به هر حال، مجموعه این اقدامات حاکی از آن است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس، اکنون بیش از هر زمان دیگری نوک پیکان حملات خود را علیه شیعیان نشانه گرفته و سعی دارند به نوعی، انتقام ناکامی های خود در سوریه را از کل شیعیان منطقه بگیرند.
iman بازدید : 33 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

عکس: روزگار طلبگی حسن روحانی 


به گزارش شيعه آنلاين، مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصاویر دیده نشده‌ای را از حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب در دوران طلبگی منتشر کرده است.
حسن روحانی در سمت راست تصویر، نفر دوم در ردیف دوم است که همراه با طلبه‌های دیگر در کنار شهید محمد بهشتی عکس گرفته است.

تعداد صفحات : 24

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما ایران باید در قبال جنایات اسرائیل علیه شیعیان به او حمله کند یا خیر؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 10
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 25
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 82
  • بازدید ماه : 187
  • بازدید سال : 2,376
  • بازدید کلی : 13,061