loading...
Islamic News
iman بازدید : 42 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

درس و مشق حرام است؛ پس در آتش بسوزید! 

شبه‌ نظامیان با خودروهایی که حجم زیادی از سوخت را با خود حمل می‌کردند به صحنه جنایت وارد شده‌اند. طبق گفته بازماندگان، آنهایی که قصد فرار از آتش را داشتند، هدف گلوله قرار می‌گرفتند.

به گزارش شيعه آنلاين، تابناک به نقل از راشا تودی نوشت: چهل و یک دانش‌آموز و یک معلم انگلیسی در حمله افراطیون عضور بوکو حرام به یک مدرسه شبانه‌روزی در شمال شرقی نیجریه کشته شدند. طبق گفته بازماندگاه که به دلیل سوختگی و جراحت تحت درمان هستند، بعضی از این کودکان، زنده زنده در آتش سوخته‌اند.

یکی از مقامات بیمارستانی به آژانس فرانس پرس گفته است: « ما شب گذشته، اجساد چهل و یک نفر از دانش‌آموزان و بعضی کارکنان مدرسه راهنمایی دولتی در ماموندو را تحویل گرفته‌ایم، در حالی که بر روی جسد بعضی از آنها جای گلوله و بیشتر آنها سوختگی و دریدگی اعضای بدن را داشتند»

شبه‌ نظامیان با خودروهایی که حجم زیادی از سوخت را با خود حمل می‌کردند به صحنه جنایت وارد شده‌اند. طبق گفته بازماندگان، آنهایی که قصد فرار از آتش را داشتند، هدف گلوله قرار می‌گرفتند.

بنا به گزارش آسوشیتد پرس، بیمارستان محلی که پذیرای قربانیان است، شاهد فریادهای خانواده‌های قربانیان بوده است که به دنبال شناسایی کودکان خود بودند. کشاورزی به نام مالم عبداللهی، توانست جسد فرزند ده ساله خود را در حالی پیدا کند که آشکارا در هنگام فرار از پشت سر هدف قرار گرفته بود و برادر ده ساله وی نیز از ناحیه سینه هدف گلوله قرار گرفته بود.

گودلاک جاناتان رئیس جمهور نیجریه، از ماه می در منطقه یوبه حالت فوق‌العاده اعلام کرده است و هزاران سرباز را به این منطقه فرستاده است. در دو ناحیه مجاور نیز همین وضعیت حاکم است. این منطقه به طور پیوسته در معرض حمله پروهی مسلح به نام بوکو حرام است که نام آن به معنای «آموزش به شیوه غربی حرام است» می‌باشد. از سال 2010 به این سوی، دهها مدرسه مورد حمله قرار گرفته است و بیش از 1600 نفر در این کشور توسط تندروهای مذهبی کشته شده‌اند.

درس و مشق حرام است؛ پس در آتش بسوزید!

بوکو حرام در سال 2002 توسط فردی به نام محمد یوسف تاسیس شده است که گفته می‌شود دانشجوی الهیات بوده است. وی سلفی و به شدت تحت تاثیر آرای ابن تیمیه بوده که آرایش مبنای نظری مکتب سلفی است. گفته می‌شود وی در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی حتی کروی بودن زمین را هم زیر سوال برده است. با قتل وی در سال 2009، فرد دیگری به نام ابوبکر شکوه رهبر این گروه شده است.

این گروه خواستار اجرای «شریعت» یا قوانین اسلام در سرتاسر نیجریه است. مرکز تجمعات مذهبی پیروان بوکو حرام در مساجد شهرهای مختلف نیجریه از جمله «مایدوگوری»، «کانو» و «سوکوتو» قرار دارد. پیروان این گروه ریش بلند دارند و دستارهای قرمز یا سیاه به سر می کنند.


iman بازدید : 71 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

چهارشنبه اول ماه رمضان است 

این محاسبه به معنای آن نیست که دوشنبه هلال ماه در عربستان قابل رویت است بنابراین هرگونه گزارشی دال بر رویت هلال از عربستان بیاید قطعا این گزارش باطل خواهد شد مگر اینکه مبنایشان محاسبه باشد.
به گزارش شيعه آنلاين،‌ یک عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: امسال در آغاز ماه مبارک رمضان در کشور هیچگونه تردیدی نیست که غروب روز سه‌شنبه در کل کشور هلال ماه با دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان 1434 خواهد بود.

علیرضا بوژمهرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت هلال ماه رمضان و مختصات آن اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید برای هلال ماه رمضان 1434 در روز 29 شعبان که مصادف با دوشنبه 17 تیر در ساعت 11:44 دقیقه پیش از ظهر به وقت رسمی ایران روی می‌دهد. بر این اساس اولین غروب خورشید بعد از مقارنه همان روز دوشنبه 29 شعبان است.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر عرض دایرةالبروجی ماه و فاصله زمانی نسبتا کم بین غروب خورشید تا مقارنه هلال ماه در موقعیتی قرار می‌گیرد که در کل کشور غروب هلال قبل از غروب خورشید خواهد بود و تحت هیچ شرایطی هلال نه با چشم مسلح و نه با چشم غیرمسلح، چه قبل از غروب خورشید و چه بعد از آن قابل رویت نخواهد بود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با اشاره به این‌که «همین وضعیت برای تمامی کشورهای اسلامی نیز حاکم است» گفت: در شبه جزیره عربستان، کل قاره آفریقا و اروپا رویت هلال در این روز مقدور نخواهد بود، اما اولین نقاط جهان که بر مبنای بعضی از معیارها امکان رویت هلال را در غروب دوشنبه دارند در قاره آمریکای جنوبی است که احتمال دارد هلال در آن مناطق با ابزار رویت شود، البته در این مناطق نیز رویت هلال حتی با استفاده از ابزار کار راحتی نخواهد بود.

بوژمهرانی تصریح کرد: به یقین می‌توان گفت که هیچ کدام از کشورهای اسلامی چون امکان رویت هلال را در غروب دوشنبه ندارند، بنابراین روز سه‌شنبه 18 تیرماه مصادف با آخرین روز شعبان خواهد بود که در ایران 30 روزه خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای اسلامی در این ارتباط، گفت: عملکرد برخی از کشورهای اسلامی بر مبنای محاسبه است نه رویت هلال. به عنوان مثال در کشور عربستان در روز دوشنبه 29 شعبان به وقت ایران وقتی خورشید در مکه مکرمه غروب می‌کند چیزی حدود هشت ساعت و 53 دقیقه از مقارنه ماه نو سپری شده است، ضمن اینکه در افق مکه مکرمه در غروب دوشنبه هلال ماه 52 ثانیه بعد ازغروب خورشید غروب می‌کند و همین دو پارامتر باعث شده در تقویم ام‌القراء سه‌شنبه 18 تیرماه در عربستان روز اول ماه مبارک رمضان نوشته شود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری یادآور شد: این محاسبه به معنای آن نیست که دوشنبه هلال ماه در عربستان قابل رویت است بنابراین هرگونه گزارشی دال بر رویت هلال از عربستان بیاید قطعا این گزارش باطل خواهد شد مگر اینکه مبنایشان محاسبه باشد.

بوژمهرانی با تاکید بر این‌که «بر مبنای رویت هلال در کل کشورهای اسلامی وضعیت به گونه‌ای است که چهارشنبه باید روز اول ماه رمضان باشد» اظهار کرد: در ایران نیز با این‌که روز سه‌شنبه 30 شعبان است، اما در غروب روز سه‌شنبه هم هلال ماه در موقعیتی نیست که بگوییم خیلی راحت و در ارتفاع بالا دیده می‌شود بلکه هلال ماه به گونه‌ای خواهد بود که در غروب سه‌شنبه 18 تیر در کل کشور هلال با ابزار و دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود.

وی ادامه داد: در غروب روز سه‌شنبه احتمال رویت هلال در نیمه شمالی کشور با چشم عادی نیست، اما در نیمه جنوبی کشور به شرط وجود شرایط مناسب جوی و برخورداری رصدگر از یک افق مناسب احتمال رویت با چشم در غروب سه‌شنبه هم وجود دارد.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری تصریح کرد: امسال در آغاز ماه مبارک رمضان در کشور هیچگونه تردیدی نیست که غروب روز سه‌شنبه در کل کشور هلال ماه با دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود و روز چهارشنبه اول ماه مبارک رمضان 1434 خواهد بود.
iman بازدید : 39 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)


مرزوقی، مفتی تونس را برکنار کرد 

ناظران معتقدند که این تصمیم مرزوقی پس از موضع جنجال‌ برانگیز شیخ بطیخ در خصوص مخالفت با «جهاد در سوریه» که برخی از شیوخ خواهان آن هستند و نیز اظهارات وی مبنی بر اینکه حجاب یک لباس طایفه‌ای است، اتخاذ شده است.
به گزارش شيعه آنلاين، فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه نوشت: «منصف المرزوقی» رئیس جمهور موقت تونس، طي حکمي شیخ «عثمان بطیخ» مفتی این کشور را به دلیل مخالفت وی با آنچه دعوت به «جهاد» در سوریه خوانده شد، برکنار کرد.

ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرزوقی تصمیم گرفت بطیخ را از سمت مفتی تونس برکنار و دکتر «حمده سعید» را به عنوان مفتی جدید این کشور انتخاب کند.

در بیانیه ریاست جمهوری تونس به دلایل برکناری بطیخ اشاره نشده و تنها آمده است که این تصمیم از روز دوشنبه آینده به مرحله اجرا درمی‌آید.

ناظران معتقدند که این تصمیم مرزوقی پس از موضع جنجال‌ برانگیز شیخ بطیخ در خصوص مخالفت با «جهاد در سوریه» که برخی از شیوخ خواهان آن هستند و نیز اظهارات وی مبنی بر اینکه حجاب یک لباس طایفه‌ای است، اتخاذ شده است.

شیخ بطیخ پیش از این به شدت از اعزام صدها جوان تونسی به سوریه برای جنگ در این کشور انتقاد کرده و اعلام کرده بود که سوریه سرزمینی برای جنگ نیست زیرا ساکنان آن مسلمان هستند و مسلمان علیه مسلمان جنگ نمی‌کند.
iman بازدید : 36 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)


قیمت زولبیا و بامیه تعیین شد 

هرگونه شکایت مردمی در خصوص قیمت یا کیفیت زولبیا و بامیه در تهران با شماره تلفن‌های 66944411 و 66944499 و در شهرستان‌ها با شماره تلفن اتحادیه شیرین‌فروشان میسر است.
به گزارش شيعه آنلاين،‌ رئیس اتحادیه کشوری قنادان گفت: قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک 7000 تومان تعیین شد.

محمد نصرتی در گفت‌‌وگو با فارس گفت: هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک 7000 تومان و درجه 2، 6500 تومان تعیین شد.

وی افزود: با هماهنگی معاون بازرگانی وزارت صنعت 50 هزار تن روغن سرخ‌کردنی و 50 هزار تن شکر در اختیار قنادان سراسر کشور قرار می‌گیرد.

رئیس اتحادیه کشوری قنادان گفت: توزیع شکر با قیمت هر کیلوگرم 1300 تومان آغاز شده است و امیدواریم توزیع روغن نیز به زودی آغاز شود.

نصرتی گفت: هرگونه شکایت مردمی در خصوص قیمت یا کیفیت زولبیا و بامیه در تهران با شماره تلفن‌های 66944411 و 66944499 و در شهرستان‌ها با شماره تلفن اتحادیه شیرین‌ فروشان میسر است.
iman بازدید : 32 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)
«اردوغان» از عاقبت «مُرسی» عبرت بگیرد 

اردوغان باید از عاقبت مرسی درس بگیرد و قبول کند که نمی‌توان با سرکوب اراده مخالفین، اقتدار را حفظ کرد. مرسی نیز از حمایت و آرای بالای مردم مصر برخوردار بود اما دقیقا مانند فرعون و اردوغان با مشکلات کشورش روبرو شد و به خاطر کسب آرا، تصمیم به نادیده گرفتن مخالفین خود گرفت و دیدیم که تنها یک سال توانست دوام بیاورد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از کردپرس، رهبر حزب جمهوری خلق ترکیه، کودتای نظامی مصر را محکوم کرد و در عین حال اقدامات رئیس‌جمهور این کشور را رد کرده و کارنامه «اردوغان» را نیز به عملکرد مرسی تشبیه کرد.

«کمال قلچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق امروز درباره رویدادهای مصر اظهار نظر کرد. وی اعلام کرد که تجمع میلیون‌ها نفر از مخالفین محمد مُرسی در میدان تحریر قاهره جلوه باشکوهی از تلاش برای ایجاد تغییرات دموکراتیک و انجام کودتا دقیقا به معنای نادیده گرفتن اراده مخالفین مرسی و سایر شهروندان مصری بود.

وی در ادامه ضمن تشبیه کارنامه رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به عملکرد محمد مرسی گفت: «اردوغان باید از عاقبت مرسی درس بگیرد و قبول کند که نمی‌توان با سرکوب اراده مخالفین، اقتدار را حفظ کرد. مرسی نیز از حمایت و آرای بالای مردم مصر برخوردار بود اما دقیقا مانند فرعون و اردوغان با مشکلات کشورش روبرو شد و به خاطر کسب آرا، تصمیم به نادیده گرفتن مخالفین خود گرفت و دیدیم که تنها یک سال توانست دوام بیاورد.»

قلچدار اوغلو در ادامه افزود:«از اردوغان می‌خواهم دست از تقلید فرعون بردارد و باور کند که تجسم دموکراسی فقط در شمارش آرای صندوق‌های انتخابات نیست و یک مقام سیاسی، در برابر همه شهروندان کشورش مسئول است و نمی‌تواند فقط نخست وزیر یا رئیس جمهور کسانی باشد که به او رای داده‌اند. هر حکومتی که مانند دولت مُرسی از دین استفاده ابزاری به عمل بیاورد به چنین سرنوشتی محکوم است و اردوغان نیز باید تا دیر نشده، اصل لاییسم را به عنوان اصلی‌ترین مبنای جمهوری ترکیه مورد توجه قرار دهد. از این گذشته فراموش نکنیم که مصر یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین کشورهای خاورمیانه است و بدون شک شکاف‌های ایجاد شده در این کشور در آینده‌ای نزدیک بر روی همه منظقه و بویژه بر ترکیه نیز تاثیر خواهد گذاشت.»
iman بازدید : 28 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)
استغفار ویژه ایام آخر ماه شعبان 

اى اباصلت! ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده‏اى در این چند روزى که باقى مانده است تدارک کن...
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از افکار نيوز، اکنون ماه شعبان در حال سپری شدن است و رو به اتمام دارد. چه کنیم که از فیوضات این ماه بزرگ بی‌نصیب نمانیم؟
 
توصیه امام رضا(ع) درباره برخورداری از نعمات و فیوضات روزهای آخر ماه شعبان به اباصلت هروی، وقتی که در آخرین جمعه ماه شعبان، خدمت ایشان می‌رود، این‌گونه است:
 
اى اباصلت! ماه شعبان بیشترش گذشت و این جمعه آخر آن است، پس آنچه از اعمال خیر که در این ماه در انجام آن کوتاهى کرده‏اى در این چند روزى که باقى مانده است تدارک کن...
 
در ادامه، حضرت به اباصلت توصیه‌هایی می‌فرمایند که یکی از آن‌ها این است:
 
در باقی‏مانده این ماه زیاد این ذکر را بگو:

اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَکُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِیَ مِنْه‏
 
پروردگارا! اگر تاکنون در این ماه ما را نبخشیده اى، پس از تو می‌خواهیم که در باقی مانده این ماه ما را ببخشى و بیامرزى.
 
زیرا خداوند تبارک و تعالى در این ماه مردم بسیارى را از آتش آزاد مى‏کند.
 
پی نوشت ها: (عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج2، ص52.)
iman بازدید : 39 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

مالکی: اخوان‌المسلمین در سیاست شکست خورد 

هیچ نظام اخوانی حاکم در منطقه به خاطر تجربه ضعیف آنها در زمینه سیاسی و تکیه زیاد آنها بر خشونت و قتل به جای سیاست، به موفقیت نخواهد رسید و آنها نه در سوریه و نه در غیر از سوریه آینده ای نخواهند داشت زیرا یک سازمان شکست خورده هستند.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از شبکه العالم، نخست‌وزیر عراق گفت: سقوط نظام اخوان‌المسلمین در مصر، تاکیدی بر شکست سیاسی آنهاست و این گروه در سوریه هم آینده‌ای نخواهد داشت.

نوری مالکی در صفحه خود در یکی از شبکه اجتماعی با بیان اینکه سقوط نظام اخوان المسلمین در مصر گواهی بر شکست سیاسی آنان است، افزود: هیچ نظام اخوانی حاکم در منطقه به خاطر تجربه ضعیف آنها در زمینه سیاسی و تکیه زیاد آنها بر خشونت و قتل به جای سیاست، به موفقیت نخواهد رسید و آنها نه در سوریه و نه در غیر از سوریه آینده ای نخواهند داشت زیرا یک سازمان شکست خورده هستند.
 
وی تاکید کرد: من پیشتر به گروه اخوان المسلمین هشدار داده و به آنها گفتم که شما تاریخ را نخوانده اید و آینده را نمی شناسید و این یک روند انعکاسی است که فضای تروریسم و حمایت از القاعده، النصره و تندروها را گسترش داد و بازتاب آن به خود شما خواهد رسید و این روند مثل یک گلوله برفی است که بزرگ و بزرگتر خواهد شد و آتش آن دامن همه شما را خواهد گرفت.
iman بازدید : 36 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)


ماه رمضان قطعا 30 روزه است 

گروه‌های رصد استهلال در غروب دوشنبه در بوستان علوی مستقر می‌شوند و علاقمندان می‌توانند با حضور در این مکان سئوالات خود را از کارشناسان درباره علت عدم روئیت هلال جویا شوند.
به گزارش شيعه آنلاين، عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری از عدم امکان روئیت هلال ماه در روز دوشنبه خبر داد.

حجة الاسلام سید رضا قلمکاریان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به وضعیت هلال ماه بیان کرد: با توجه به وضعیت هلال ماه در سراسر جهان، غروب دوشنبه به هیچ عنوان امکان رؤیت هلال ماه وجود نخواهد داشت و به این ترتیب سه شنبه آخر ماه شعبان است.

مدیر موسسه نجوم کبریا ادامه داد: با توجه به این موضوع و عدم رویئت هلال در روز دوشنبه، ماه رمضان نیز قطعا ۳۰ روزه خواهد بود.

وی بیان کرد: گروه‌های رصد استهلال در غروب دوشنبه در بوستان علوی مستقر می‌شوند و علاقمندان می‌توانند با حضور در این مکان سئوالات خود را از کارشناسان درباره علت عدم روئیت هلال جویا شوند.

حجت الاسلام قلمکاریان اصفهانی درباره علت عدم روئیت هلال ابراز داشت: هلال ماه قبل از غروب خورشید غروب می‌کند و به هیمن دلیل قابل رؤیت نخواهد بود.
iman بازدید : 32 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

اختلاف قرضاوی با قطر علنی شد 

وی حق ندارد به نام ما سخن بگوید، وی با حمایت از نافرمانی از مرسی رئیس جمهور قانونی کشور، مرتکب اشتباه شده و این امر برخلاف اجماع امت است؛ و موضع او بر اساس قرآن و سنت نیست.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از شبکه العالم،‌ اظهارات اخیر "یوسف قرضاوی" رئیس گروه موسوم به "علمای مسلمان" مبنی بر ضرورت بازگشت "محمد مرسی" به قدرت، از اختلافات وی با سران قطر پرده برداشت.

موضع قرضاوی که سال ها در فتواها و تفسیرهایش تجلی موضع رسمی قطر بود، اینک به نقطه مقابل موضع قطر در قبال تحولات اخیر مصر تبدیل شده زیرا قطر رسما تغییرات مصر را تایید کرده است.

قرضاوی که اکنون شناخته شده ترین مرجع گروه اخوان المسلمین به شمار می آید دیروز طی فتوایی گفت: "من از صمیم قلب، از طیف های مختلف جامعه  مصر می خواهم متحد و یک صدا به حفظ دستاوردهای انقلاب از جمله آزادی و دموکراسی و رهایی از دیکتاتوری بپردازند و اجازه ندهند حاکمی مستبد روی کار آید."

قرضاوی مصری که تابعیت قطری نیز دارد، افزود: اقدام گروهی از افراد در سرپیچی از اطاعت رئیس جمهور "مرسی"، سلطه بر ملت، عزل رئیس جمهور، ابطال قانون اساسی و تحمیل رئیس جمهور و قانون اساسی دیگر امری ناپسند و باطل است؛ زیرا این یک اقدام نظامی است که ملت بنیانگذار آن نمی باشد و عاملان آن حتی با ملت و خداوند پیمان شکنی کرده اند.

این مفتی مصری - قطری همچنین از موضع احمد الطیب شیخ الازهر انتقاد کرد و گفت: وی حق ندارد به نام ما سخن بگوید، وی با حمایت از نافرمانی از مرسی رئیس جمهور قانونی کشور، مرتکب اشتباه شده و این امر برخلاف اجماع امت است؛ و موضع او بر اساس قرآن و سنت نیست.

در همین حال ناظران و تحلیلگران سیاسی پیش بینی کرده بودند که قطر با به قدرت رسیدن شیخ تمیم به جای پدرش، موضعی جدید در قبال دخالت در امور کشورهای عربی اتخاذ کند.

آنها پیش بینی می کردند که قطر جدید نقش چشمگیر قرضاوی در انقلاب های عربی را به حاشیه براند.

قرضاوی در دو سال اخیر از تریبون الجزیره قطر، فتواهای دینی متعددی که بیانگر موضع دوحه در قبال ناآرامی و درگیرهای منطقه بود، صادر کرد و همواره به حمایت از اخوان المسلمین پرداخت.

قطر نیز پیش از این یکی از حامیان اصلی اخوان بود اما یک روز بعد از عزل مرسی حمایت خود را از مردم مصر اعلام کرد و ریاست جمهوری موقت را به عدلی منصور تبریک گفت و شیخ تمیم امیر قطر نیز برای  منصور پیام تبریک ارسال کرد.

قطر که پس از سرنگونی رژیم مبارک به حمایت مالی و سیاسی از اخوان المسلمین پرداخته بود اینک تغییر موضع داده و از عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر و مخالفان مرسی حمایت می کند.
iman بازدید : 37 یکشنبه 16 تیر 1392 نظرات (0)

هشدار در مورد موج جدید مصرف مشروبات الکلی 

اما این در حالی است که وقایع زیر پوست شهر چیز دیگری را نشان می‌دهد. اخبار هر از چندگاهی که توزیع مواد الکلی سمی در برخی شهرها موج نگرانی را در جامعه ایجاد می‌کند حکایت از افزایش مصرف الکل دارد.
به گزارش شيعه آنلاين به نقل از تهران امروز،‌ میزان کشفیات مواد مخدر کشور نشان از افزایش گرایش به مصرف الکل در کشور دارد.

ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در کشورمان به صراحت در قانون مجازات اسلامی تاکید شده است. بر اساس این قانون چنانچه فردی اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی کند به ۸۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود. در این قانون تاکید شده اگر فردی دو بار به علت نوشیدن مشروبات الکلی شلاق بخورد در مرتبه سوم به اعدام محکوم می‌شود، اما با این وجود قاچاقچیان سالانه بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون لیتر مشروبات الکلی به کشور وارد می‌کنند که این اعدادو ارقام جدای از مشروبات دست ساز و تولیدات زیر پله‌ای است که گفته می‌شود مصرف آنها خطر مرگ را برای مصرف‌کننده در پی خواهد داشت. میزان کشفیات مواد مخدر کشور نشان از افزایش گرایش به مصرف الکل در کشور دارد. 

آخرین مورد از آماری که در زمینه مصرف دسته جمعی الکل منتشر شد،‌مربوط به شهرستان رفسنجان در استان کرمان بود که در نتیحه آن ۳۸۰۰ نفر به بیمارستان منتقل و عده زیادی از آنها بینایی خود را از دست دادند. اما نکته مهم این است که خبرهای منجر به مرگ استفاده‌کنندگان از مشروبات الکلی یا از دست دادن بینایی و سایر عوارضی که برای مصرف‌کنندگان به وجود آمده خیلی زود از یادها می‌رود.

اعلام آمار رسمی ابتلای ۲۰۰ هزار نفر در کشور به مصرف الکل باعث شد تا مسئولان به فکر راه‌اندازی کمیته مبارزه با مصرف مشروبات الکلی در کشور باشند،‌با این اقدام وزارت بهداشت و بهزیستی نیز وارد عمل شده و قرار است مرکزهای تخصصی، اقامتی برای درمان معتادان به الکل در کشور راه‌اندازی شود. فرید براتی سده، مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با اشاره به این نکته که مصرف الکل در کشور به نسبت سال‌های گذشته رو به افزایش است، به تهران امروز می‌گوید: ‌این مراکز قرار است زیر نظر متخصصان روان‌پزشکی، پزشکان و مددکاران راه‌اندازی شود که البته راه‌اندازی آنها منوط به اختصاص بودجه کافی برای این موضوع است. وی با اشاره به این نکته که درمان افرادی که مبتلا به مصرف الکل هستند پیچیده‌تر از سایر مواد مخدر است، می‌گوید:‌مراحل اولیه درمان مبتلایان به الکل نیاز به اقدامات تخصصی دارد و بعد از این مرحله، اقدامات جدی‌تر توسط روان‌شناسان و مددکاران انجام می‌شود.

به گفته وی، نکته مبهم در درمان مبتلایان به استفاده از مشروبات الکلی آن است که از تعداد واقعی مبتلایان برآورد دقیقی وجود ندارد اما زمزمه‌هایی مبنی بر درمان این افراد در بیمارستان‌های دولتی برای کمتر شدن هزینه‌های درمانی آنها مطرح شده است.

کاهش سن استفاده از مشروبات الکلی در ایران

در حالی که درکشورهای اروپایی فروش و استفاده از مشروبات الکلی برای جوانان زیر ۱۸ سال ممنوع است و برای افراد خاطی مجازات‌های سنگین در نظر گرفته شده است اما در کشور ما ۱۷ تا ۳۵ ساله‌ها اصلی‌ترین مصرف‌کنندگان هستند که این موضوع می‌تواند برای آینده کشورمان مخاطرات جدی به همراه داشته باشد. آسیب‌شناسان می‌گویند تهیه و عرضه مشروبات الکلی در حال حاضر در کشورمان به صورت تلفنی انجام می‌گیرد و ظرف ۳۰ تا ۴۰ دقیقه بعد از سفارش تلفنی می‌توان هر نوع مشروب الکلی را با هر نوع برند مقابل منزل تحویل گرفت. به گفته آنها، الکلی که در کشورمان توزیع می‌شود دارای غلظت ۴۰‌درصد است این در حالی است که الکل مورد استفاده در کشورهای اروپایی ۳ درصد غلظت دارد؛ بنابراین بعد از مصرف این نوع الکل در کشورمان میزان خشونت، پرخاشگری و نزاع‌های دسته جمعی اتفاق می‌افتد. فرد تحت‌تاثیر مشروبات الکلی منطق و عقل خود را از دست داده و دست به اقداماتی می‌زند که در حالت عادی و طبیعی حتی باور کردن آن برایش غیر ممکن است. ‌ کمبود تفریح و سرگرمی و گران بودن امکانات تفریحی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الکلی عنوان شده. بر‌اساس نتایج یک پژوهش ۸۰ درصد جوانانی که در آن شرکت کرده‌اند سابقه بیش از یک یا دو بار مصرف داشته و ۹۴ درصد از کل شرکت کنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و هم‌سالان تشویق به مصرف شده‌اند. همچنین ۸۹ درصد از افراد عنوان کرده‌اند که الکل طبی یا الکل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آنها بوده است.

حمایت ناتوی فرهنگی از قاچاق مشروبات

دکتر جعفر بای،‌ جامعه‌شناس نیز با اشاره به این نکته که به خاطر شفافیت باورهای دینی در حرمت مصرف الکل و قبحی که استفاده از آن در جامعه دارد گرایش کمی به مصرف وجود دارد، می‌گوید: اما این در حالی است که وقایع زیر پوست شهر چیز دیگری را نشان می‌دهد. اخبار هر از چندگاهی که توزیع مواد الکلی سمی در برخی شهرها موج نگرانی را در جامعه ایجاد می‌کند حکایت از افزایش مصرف الکل دارد. شهرهای شمالی به خاطر توریستی بودن و شهرهای غربی و جنوبی به دلیل اینکه مسیر ترانزیت این کالا محسوب می‌شوند در معرض مصرف فراوان این ماده هستند.

وی با اشاره به سهل‌الوصول بودن خرید این ماده می‌گوید: ‌این کالا بیمه مصرف می‌شود، یعنی خریدار زمانی پولش را پرداخت می‌کند که به دست مصرف‌کننده برسد و توزیع‌کنندگان این محصول از پرداخت وجه آن مقدار از مشروبات الکلی که توسط نیروی انتظامی کشف و ضبط می‌شود معاف هستند. به گفته بای، یک توطئه جهانی علیه جامعه اسلامی برای آلوده کردن شهروندان به مصرف این ماده وجود دارد که شبکه‌های بین‌المللی به اتخاذ چنین تصمیمی مبادرت می‌کنند که برای شبکه توزیع حمایت‌ها و پشتیبانی‌های ویژه‌ای را قائل باشند.

وی تاکید می‌کند: باید اطلاع‌رسانی‌های مناسبی از طرف نهادهای فرهنگی درخصوص وجود مشروبات سمی انجام شود و مضرات اجتماعی آن هم باید تبیین شود اما یک مشکل اساسی این است که ضد تبلیغ‌ها علیه مشروب باید اتفاق بیفتد که جامعه از آینده تار و نا‌مناسب مصرف الکل مطلع شود و از عاقبت عناصر دائم‌الخمر مطلع باشند. همچنین اگر شرایطی فراهم شود که وقت فراغت جوان به مناسب‌ترین شیوه سپری شود و غنی‌سازی شود در ورزش و هنر و موسیقی و علم و پژوهش و دانش و... گرایش به مصرف مشروبات فراهم نمی‌شود اما نکته تاسف برانگیز این است که ما نسل جوان را رها و سرگردان کردیم و انتظار داریم پاک باشند اما اگر اوقات فراغت آنها به درستی مدیریت شود شکوفایی و رشد و ترقی را به همراه دارد.

تعداد صفحات : 24

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    به نظر شما ایران باید در قبال جنایات اسرائیل علیه شیعیان به او حمله کند یا خیر؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 239
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 9
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 63
  • بازدید ماه : 168
  • بازدید سال : 2,357
  • بازدید کلی : 13,042